Familiegeschiedenis in een puzzel

lindat 21 januari 2021
Alleen de vogels vliegen vertelt het verhaal van Johannes & Elisabeth en hun dochters. Hun leven is getekend door de DDR. Wanneer een van hun dochters besluit de DDR te verlaten, heeft dit veel gevolgen...

Het verhaal speelt zich af in het verleden en het heden. Persoonlijk vond ik dit een leuke dynamiek. Ik zag het boek echt als een puzzel waarvan je zowel in het heden als verleden stukjes kreeg en steeds meer op zijn plaats viel. In het verhaal zitten veel geheimen en leugens, waar je steeds meer over leert en waardoor je door wil lezen!

Ik heb dit boek gelezen in een leesclub, wat ik erg leuk vond! Door de discussie en meningen van anderen leerde ik veel nieuwe dingen over de DDR en over het boek :)

Over het algemeen ben ik enthousiast over het boek! Super interessant dat het zich afspeelt tijdens de scheiding van Duitsland, een periode dat ik enkel uit de geschiedenis ken. Ik vond wel dat bepaalde zaken een beetje ongeloofwaardig waren, of meer uitgediept hadden mogen worden. Aan de andere kant waren er ook verhaallijnen die mij mijn interesseerden. Vandaar dat ik voor drie sterren heb gekozen.

Meer recensies van lindat