Wortels

lindat 27 december 2019
Pastorale speelt zich af in Brevendal, een mooi dorpje dat getypeerd wordt door de reformatorische bevolking. Naast de gereformeerden woont er een groep Molukkers in Brevendal. Deze twee groepen komen amper met elkaar in aanraking. Oscar zit op de middelbare school en heeft een Moluks klasgenootje; Jonkie. Doordat Jonkie tijdelijk niet naar school kon komen komen Oscar en Jonkie met elkaar in contact wanneer Oscar het huiswerk van Jonkie bij hem moet brengen. Zo vervlecht het verhaal van de gereformeerde Oscar met die van de Molukse Jonkie. Naast het verhaal van Oscar wordt het verhaal van Louise vertelt, Louise is studente en komt weer tijdelijk thuis wonen omdat haar studie haar niet beviel. Eenmaal thuis heeft zij het lastig met haar 'wortels', ze merkt dat ze zich niet meer volledig thuis voelt in Brevendal, maar dat een gedeelte van haar het niet los kan laten. Louise zet zich fel af tegen het reformatorische geloof, iets dat af en toe naar mijn mening vrij heftig verwoord wordt.

De wortels van personen komen veel terug in dit boek; zowel de reformatorische wortels als de Molukse.

Stephan Enter heeft een prachtige schrijfstijl, mede hierdoor werkt het lezen van Pastorale erg rustgevend. Sommige passages geven veel stof tot nadenken. Ik vond Pastorale een goed boek en de leesclub discussie was hierop een goede toevoeging!

Meer recensies van lindat