Meer jeugdboek dan young adult

L.j. 01 juni 2019
Ondanks dat ik moeite had met de misleiding die het woord Toekomst op de cover gaf, moet ik toegeven dat het een zeer goed verhaal is. Maar voor iedereen die, net als ik, denkt iets van de toekomst in dit boek te zien: niet dus. Het verhaal is zeker futuristisch maar de toekomst krijgen we niet te zien. Ik hoop met deze melding anderen daarmee voor die teleurstelling te behoeden.

Ik had moeite met dit boek, omdat de manier van schrijven, ondanks dat het qua woordkeuze wel heel vlot te lezen is, niet mijn manier van communiceren is. Dit is echter persoonlijk want objectief gezien is het volgens mij wel vlot te lezen en heeft Lara een fijne schrijfstijl. Maar doordat het niet echt mijn taal was (mss door mijn Vlaams? Is echt een Hollands boek) vielen voor mij jammer genoeg alle negatieve stukjes harder en harder op en ik zou dit boek eerlijk gezegd nooit uitgelezen hebben moest ik deze niet voor een leesclub (via Thrillers and more) mogen ontvangen hebben.
Achteraf bekeken is het net goed dat ik me gedwongen voelde om dit boek uit te lezen. Gaandeweg begonnen er mij minder dingen op te vallen die ik anders zou verwoorden, kon ik vlotter lezen en begon ik toch wat in het verhaal te komen. Toen werd het voor mij toch nog spannend.
Al zie ik het toch echt als een jeugdboek en kan ik het in geen enkel geval rijmen met een +15 YA boek. Het hoofdpersonage is dan bijna 12, hij is dan nog steeds maar 11 als het boek begint. Al wordt er totaal niet naar zijn verjaardag om gezien, wat ik vreemd vind maar goed. Is wel een druk moment dus kan best zonder aandacht maar toch, als je Emma leert kennen lijkt het onwaarschijnlijk dat daar geen aandacht aan besteed zou worden.
Al bij al, heb ik het laatste deel toch genoten van dit boek.

Meer recensies van L.j.