prachtige beschriving van eigen ervaringen

loesgiesbers 04 september 2021
Het boek gaat over Jasmijn Vink die de wereld anders ervaart dan de meeste mensen. Zaken die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn en van jongs af aan moeiteloos overgenomen worden van de mensen om zich heen, kan jasmijn niet of snapt ze niet. Daarnaast heeft ze heel veel last van alle prikkels en details die er de hele dag op zich afkomen. Ze wordt er zelfs ziek van en eet heel veel om de gebruikte energie hiermee bij te tanken.

Ik ben in het boek begonnen en niet meer gestopt met lezen. Judith visser weet op een prachtige, maar ook begrijpelijke manier te omschrijven hoe zij vroeger alles ervaren heeft en geeft hierbij treffende en zeer herkenbare voorbeelden. Hij lijkt bijna alsof je naast haar staat op het moment dat ze het beleefd.
Ook mooi is hoe ze beschrijft hoe er langzaam een vriendschap ontstaat tussen haar en een meisje op de middelbare school. Ook bewonderenswaardig want er zijn waarschijnlijk veel mensen (zoals ook in het boek) die allang waren afgehaakt.

Ik vond het boek een eye opener. Het doet je beseffen hoe zeer de wereld is ingesteld op allerlei ongeschreven regels en hoe zeer van iedereen wordt verwacht dat je hieraan voldoet. Voor anders zijn is weinig ruimte en begrip.

Meer recensies van loesgiesbers