De Liefhebbers

lottedepauw 08 juni 2021
Ik vind dat het boek wel een mooie betekenis heeft achter het verhaal. Soms vind ik het wel een raar boek. Ik vind het soms wel een moeilijk boek om te begrijpen. Ze gebruiken zeer veel moeilijke woorden in het boek , waarbij ik toch even de betekenis van het woord moest opzoeken , omdat ik het woord nog nooit had gehoord. Soms gebeuren er vreemde dingen uit het niks Op een bepaald moment is Pieterjan van een tentoonstelling naar een voorbereiding voor de biënnale gegaan in een zeer korte tijd en dat vond ik moeilijk om te begrijpen. Het moment dat ze voorbereiden voor de biënnale is wel zeer duidelijk. Wat ik wel zeer mooi vind aan het boek is dat Pieterjan zeer behulpzaam is tegenover Dennis. Dennis heeft vroeger een psychose gehad , en heeft het daar soms nog steeds zeer moeilijk mee. En eigenlijk niet alleen Pieterjan , maar eigenlijk iedereen zorgt goed voor elkaar in de grafic novel. Ze hebben ook zeer goede teamwork , want ze bouwen samen het kunstwerk van de tuinkabouter. Ze leren ook de andere kunstenaars persoonlijk goed kennen. Elke kunstenaar heeft ook hun eigen manier van werken. De ene werkt simpel de andere met veel krulletjes. Zo doen ze wel inzien dat iedereen hun eigen manier van doen geeft en dat iedereen dit ook moet accepteren. In de tuinkabouter heeft iedereen daarom zijn eigen kamer waar ze doen wat ze willen. Op het einde van het boek waait de tuinkabouter weg door de harde wind. Iedereen was wel zeer verdrietig , omdat dit juist voor de biënnale was en iedereen zo trots was op hun werk. Uiteindelijk heeft Pieterjan ook gezegd dat de bezoekers van de biënnale dit wel zullen begrijpen en dat ze trots mogen zijn op hun werk. Daarom vond ik de betekenis achter het boek wel mooi. "Evens bewijst ook dat het niet volstaat om veel talent te hebben, het gaat er ook om wat je ermee doet".