Een humoristisch en maatschappijkritisch boek

Lucia 14 juni 2019
'Ik hoor altijd maar argumenten! Weet je wie er gevoelig zijn voor argumenten? Mensen van level 30 en hoger! [...] Wie de verkiezingen wil winnen, moet de eencijferigen aan zijn kant krijgen, de massa, de nuttelozen, en die bereik je niet met argumenten. Die bereik je met emoties.' [...] 'Wanneer hebben die nuttelozen voor het laatst een regering gekozen die voor hun belangen opkwam?' [...] 'Kunnen we alstublieft ophouden met dit nutteloze geouwehoer over de inhoud?' (p. 76)

Het boek Qualityland van Marc-Uwe Kling is een humorvol satirisch boek, verpakt in een SF-omhulling over kunstmatige intelligentie.

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst in het verzonnen Qualityland. Peter, de hoofdpersoon ontvangt een pakketje van The Shop, de webwinkel die voor jou berekent wat je wel en wanneer je het wil. Toch kan Peter zich niet bedenken dat hij de inhoud ooit zou willen. Hij begrijpt dat er fouten insluipen in het systeem en besluit het pakje terug te zenden. Dat lijkt niet zo eenvoudig te zijn als het lijkt. In een tweede verhaallijn wordt door de Vooruitgangspartij een androïde als presidentskandidaat naar voren geschoven. Deze androïde - John of Us - genoemd, kan niet liegen en baseert zijn campagne op logica en statistiek, waardoor hij vlot allerlei politieke mistoestanden aanklaagt. Beide verhaallijnen komen aan het eind van het boek op een verrassende wijze samen.

De structuur van het boek is verrassend. Elke verhaallijn wordt telkens netjes in een afzonderlijk hoofdstuk verteld. Tussen deze hoofdstukken staan de ‘persoonlijke reisgids voor Qualityland’ met achtergrondinformatie over het landen, advertenties van ‘must have’-producten en nieuwsberichten met productplacement en alternatieve feiten.

Maatschappijkritiek is een overkoepelend thema van het boek, met daarin vele subthema’s. Het gaat over de doorgedreven personalisering in de digitale wereld, over politiek, religie, voedingsindustrie, verrechtsing, wapenindustrie, defensie, hokjesdenken, etc…

Qualityland leest gemakkelijk en doet je menigmaal hartelijk lachen. Tegelijkertijd zit er - expliciet of tussen de lijnen - ook heel wat kritiek op de huidige maatschappij in. De combinatie van beide maakt het boek het lezen waard.

Meer recensies van Lucia