Rood haar...

lydia frooninckx 15 oktober 2020

Mercedes van de Ploeg was een schoonheid, reeds als kind. Rode haren, groene ogen en een witte doorschijnende huid. Ze deed de ene fotoshoot na de andere, ze moest dit van haar 'moeder', onderhield het huis picobello, las geen boeken, keek geen tv.
Tot op de dag dat ze uit huis ging, ging trouwen met een oudere man en ontdekte waar haar 'moeder' voor stond. Jaren later heeft ze zelf een dochter die haar schoonheid overerfde en die door haar 'oma' ontvoerd wordt.

Schoonheid kan leiden tot goede dingen, maar vaak ook tot uitbuiting, mishandeling, zelfs tot moord en wraak.
Een boek dat makkelijk leest, maar waar heel wat ingebeurd. We ontdekken het woelige leven van Mercedes en hoe ze dit uiteindelijk inruilt voor een rustiger. Maar wanneer haar oogappel Jasmine wordt ontvoerd, heeft ze een arsenaal middelen om het 'haar moeder' moeilijk te maken, uiteindelijk over te leveren en te veroordelen tot een gevangenisstraf.
Knap geschreven, ongelofelijk hard ook.
Een boeiend weergeven van een slechte jeugd.
Geef boek 4****.

Meer recensies van lydia frooninckx