Interessant boek, maar eenzijdig

Maatje-62 18 februari 2021
Het boek is prettig geschreven en leest vlot weg. Allerlei onderwerpen m.b.t. de oudere vrouw komen aan bod. Maar in dit boek wordt wel een eenzijdig beeld gegeven van de oudere vrouw en hier en daar las ik ook wat discriminerende opmerkingen.
De dames zijn nl. allemaal succesvol, bekend in Nederland en hoeven niet op een houtje te bijten. Ze zijn intelligent, hebben een studie kunnen doen en laten de kaas niet van het brood eten. Maar vertegenwoordigen zij de meerderheid van de Nederlandse vrouwen? Dat lijkt mij niet. Wat als je de capaciteiten niet had om te studeren. Wat als je een baan hebt waarvan je blij bent dat je kan stoppen als je de AOW bereikt. Wat als ziek bent of in ieder geval niet gezond genoegd om een overvolle agenda af te werken. En wat als je helemaal niet geïnteresseerd bent om een volle agenda te hebben, maar lekker introvert thuis en in je eigen bubbel ronddoolt. Misschien nog steeds geen reden om achter een geranium te gaan zitten, maar we moeten ons wel bewust zijn dat niet alle vrouwen zijn zoals degene in dit boek.
Nog een dingetje dat me opviel: over slank zijn, zijn ze allemaal duidelijk. Dat willen ze graag zijn en blijkbaar hebben ze ook bijna allemaal de kracht om dat te blijven. Maar over drank, dat volgens mij net zo ongezond is, wordt heel frivool gedaan. Een paar glazen wijn per dag is een must.

Meer recensies van Maatje-62