Prachtig boek voor alle leeftijden

Majonne 12 januari 2020
Het Grote Gouden Museumboek van Amsterdam

Dit culturele boek is een boek voor alle leeftijden. Volwassenen en kinderen kunnen genieten van de prachtige illustraties.
Dit boek met harde kaft voelt luxe en kostbaar met zijn gouden rand, een waar museumstuk.
Het bevat maar liefst acht, eerder los verschenen, gouden boekjes. En er komen allerlei musea voorbij, niet alleen van het soort waar je schilderijen vindt. Wat ik wel miste is dat de musea niet bij naam genoemd werden. Toen we zaten te lezen met onze handvol Nederlandse en Nederlandse-Duitse testlezertjes werd er natuurlijk gevraagd, kunnen we dat schilderij zien, mag ik naar dat torentje en die meneer met de bal dag zeggen, ik wil ook naar het museum van Anne Frank. Waar is dat dan? Maar met internet is tegenwoordig alles te vinden.
De verhaaltjes zijn erg divers. Dat was leuk met de kinderen van 3 tot 11 jaar. Er was voor elk wat wils.
Dat is de kracht en valkuil van dit boek. In een gezin zou je misschien eerder kiezen voor 1 boekje, passend bij de interesse en leeftijd van het kind. Dit boek is wel heel leuk om op papier een reis te maken door Amsterdam, op vakantie zonder koffers. Zeker met een groep met verschillende leeftijden, zoals een bso of school. Maar ook dan is er wat te zeggen voor losse boekjes. Het boek is zwaar en log, een los gouden boekje leest prettiger. Maar voor nog niet eens de prijs van 3 gouden boekjes, heb je er nu maar liefst 8. En het is wel een prachtcadeau, een waar pronkstuk, een museumstuk.

Dit boek heeft voor elk wat wils en met 8 boekjes in een is een boekbespreking lastig.
De jongsten vonden het verhaal op rijm leuk van "de koning gaat uit varen", met de vrolijke tekeningen. Dit hoort bij het scheepvaarts- museum. Maar de oudsten werden aan het denken gezet over zichzelf bij het verhaal "net als Anne", passend bij het Anne Frank-huis. De kleintjes kunnen met die tekst niet veel, maar de tekeningen daarvan zijn dan weer erg leuk, dat werd een soort zoekboek. Er is van alles te zien en over te praten. Zo bespraken we ook met hen toch nog veel best moeilijke onderwerpen.
Ik merkte dat elk kind wel een favoriet had en de volwassenen ook. Maar het verhaal over Vincent van Gogh viel bij iedereen wel in de smaak. Ongelooflijk knap van Wouter Tulp, die tekeningen die echt de essentie van het werk van Van Gogh vangen. De sprekende kleuren vielen bij ieder in de smaak en omdat op het eind gezegd werd "met een schilderij kan je niet knuffelen" werd er natuurlijk lekker veel geknuffeld. Dit boekje is in 9 talen vertaald en verkrijgbaar bij het Van Gogh museum en boekhandel.
Mijn favoriet was "Houtje en blauwtje" van het stedelijk museum. Het heeft veel verschillende kunstwerken en een mooie boodschap "een mens is iets heel bijzonders".
Ook het verhaal van "Aap en Mol in het paleis" vond ik leuk. Aap en mol zijn wat ondeugend, maar komen zo wel overal in het paleis. De tekeningen zijn mooi en als pluspunt wordt op het eind uitgelegd welke kunstwerken we tegen kwamen.
Hoewel de tekeningen bij "Het meisje met de gouden jurk" mooi zijn, weet ik nog niet wie het meisje op de nachtwacht is. Maar daar zijn de kunsthistorici ook nog niet uit, een beetje een teleurstelling. Maarten en Oopjen maken al hun geld op aan de bruiloft. Vooral mooi qua plaatjes, het verhaal trok niet zo.
Het verhaal over de film "met Annie en Joop maar de bioscoop" was wel een beetje grappig en erg jaren 50/60, maar daarmee sprak het niet echt tot de verbeelding. Dit was het minst favoriet.

Juist die verschillen maken dit boek in zijn totaliteit prachtig en een echte aanrader.

Meer recensies van Majonne