Mooi en troostrijk boek

Majonne 27 februari 2020
Hoe de kleine roze olifant eens heel verdrietig was en hoe het weer goed met hem ging

De kleine roze olifant heeft een beste vriend, maar op een dag gaat die verhuizen. Ze moeten afscheid nemen en kleine olifant is heel verdrietig. Hij wil niet eens meer eten of spelen. Iedereen geeft advies en maakt zich zorgen. Maar de kleine roze olifant is nog altijd heel verdrietig.
Gelukkig weet de oude wijze uil wat te doen en zo gaat het weer goed met de kleine roze olifant.

Dit boek kan je zomaar lezen, als mooi verhaal. Maar ook als boek over verdriet of rouw. Doe je dit laatste, verdiep je dan even in het onderwerp, zodat je op dit boek kan voortbouwen.

Dit mooie prentenboek gaat over afscheid, verdriet en rouw. In dit geval afscheid van een vriend, maar het kan overal over gaan, afscheid van favoriet speelgoed, vakantie, een huis, overlijden van een huisdier of  een familielid. De schrijver heeft zich goed verdiept in het thema. Mooi hoe beschreven wordt hoe iedereen goede adviezen heeft die niet echt helpen. Zo gaat dat ook vaak in het leven. De adviezen van de wijze uil zijn gebaseerd op psychologie en rouwverwerking en worden duidelijk uitgelegd voor peuter of kleuter. Je zou in een rouwsituatie heel goed dit boek samen kunnen lezen en samen het advies van de uil opvolgen. 1) huilen, je mag verdrietig zijn 2) praten over alles wat je gaat missen, wat een kind voelt of denkt 3) een plekje in je hart geven, blij zijn om alles wat er was 4) tijd geven, het hoeft niet gelijk beter te zijn, je mag soms best nog even verdrietig zijn.
Het olifantje voert de adviezen uit en hij voelt zich beter. Hij heeft naast het plekje voor zijn vriend nog meer plek in zijn hart. Wie weet voor een nieuwe beste vriend.
Het boek eindigt hoopvol en laat je met een prettig gevoel achter.

Naast de verhaallijn over het verdriet is er een verhaallijn over dat het olifantjes anders is want het is roze. Zijn beste vriend was ook anders, niet olifantengrijs. Aan het eind van het verhaal komt een regenboog die alle kleine grijze olifantjes een kleur geeft. Dat vind het olifantje fijn, nu is hij niet meer de enige gekleurde olifant. Ik snap niet zo goed waarom dit thema er zit, het is niet heel storend maar voor mijn gevoel wat overbodig. Al zorgt het wel voor een mooie tekening met allemaal gekleurde olifantjes. De kinderen vonden de kleuren prachtig en waren heel blij voor de olifantjes en de roze olifant in het bijzonder.

Ik vind het een heel mooi en bruikbaar boek bij afscheid, verdriet en rouw. Je kan het direct gebruiken en zien wat er gebeurt. Je kan ook informatie over rouw bij kinderen opzoeken en dit gebruiken ter aanvulling op het prentenboek. Zo kan je bij stap 3 bijvoorbeeld een speciale plek maken of een herinneringsdoos of een mooie tekening.
Het is ook goed te gebruiken in de klas om te praten over emotie en troosten.
De tekeningen zijn kleurrijk en verbeelden de emotie goed. De kinderen konden het verhaal daardoor goed begrijpen en zich inleven.
Al met al echt een pareltje dat in elke boekenkast en bij elke kinderbegeleider thuishoort.

Meer recensies van Majonne