Spannend en hoopgevend

Majonne 17 oktober 2020
Ik las Levy en het witte wonderdoosje samen met mijn dochter van 11.

Het heeft korte hoofdstukken, heel geschikt om steeds een klein stukje te lezen. Maar omdat de hoofdstukken eindigen met een korte teaser of cliffhanger (Ik kan geen Nederlands woord bedenken dat hetzelfde zegt) , nodigt het boek ook uit door te lezen.

Het boek bespreekt een aantal moeilijke thema's, die in een kinderleven kunnen spelen. Zo gaat het over veiligheid, vertrouwen, vriendschap, echtscheiding, adhd, concentratieproblemen, pesten. Dat brengt emotie mee, maar toch wordt het nergens echt zwaar.
Al in het eerste hoofdstuk wordt het spannend, wanneer Levy een geheimzinnig doosje vindt. In hoofdstuk 2 maken we kennis met Robin, met wie Levy bevriend is. Het is mooi te lezen hoe de vriendschap zich ontwikkelt in het boek.
En het is een mooie tegenhanger tegen de afwezige ouders, die hoewel liefdevol zo vol zijn met werk en eigen problemen en emotie dat ze die van Levy vaak niet eens zien. Ook niet dat ze zo gepest wordt, dat kan voor sommige kinderen ook best heftig zijn te lezen.
Gelukkig krijgt Levy hulp, vanuit een bijzondere hoek. Beetje bij beetje leert Levy controle te krijgen, over aspecten in haar leven. Nu wordt Levy hier geholpen door het wonderdoosje, maar elk kind kan hulp krijgen. Ik vond het een heel hoopvol boek, waar Levy sterk en heel erg zichzelf uit kwam.

Lara Reims is heel goed in het omschrijven van gevoelens, zodat je je echt in kan leven in de personen in het boek. Levy ging ook een beetje als vriendin voelen. Mijn dochter en ik zeiden dan "zullen we kijken hoe het met Levy verder gaat?". Nergens wordt een diagnose (adhd/hooggevoeligheid) genoemd, hoewel je dit als lezer best begrijpt. Er wordt omschreven dat Levy zich anders voelt, van welke dingen ze last heeft. Dus ook als je dit ten dele herkent, kan je meevoelen met Levy. Er wordt ook nergens een oordeel gegeven, alleen genoemd hoe Levy zich erbij voelt. Levy gaat met haar concentratie aan het werk, maar omdat zij dat wil, niet omdat iemand anders zegt dat het moet.
Ook de scheiding van haar ouders wordt zo mooi beschreven. Levy is erg begripvol naar haar ouders, maar heeft ook erg last van de ruzies en hoe vaak ze zich alleen voelt.
Door de thema's is dit een erg fijn boek om samen met je kind te lezen. Bij ons opende het heel erg het gesprek. Dat was heel fijn, maar we hebben ook genoten van de spanning in het boek. En van alle verwijzingen naar kinderboeken, heerlijk voor boekenwurmen zoals wij.
Ik vind Levy een heel compleet, spannend en hoopgevend boek. Een echte aanrader. Het ga je goed, vriendin Levy, het was fijn even met je mee te leven.

Meer recensies van Majonne