Half roman, half non-fictie, een autobiografische roman om wat van te leren

Majonne 04 januari 2020
Rinkeldekink
Ik las dit boek namens Boekinkt, als psycholoog in een verpleeghuis kom ik met enige regelmaat in aanraking met mensen die een hersenbloeding hebben gehad. Dit boek stond al een tijdje op mijn lijst. Dit boek is met prijzen bekroond, maar wordt ook wisselend ontvangen door de lezers. Zelf had ik na het lezen gemengde gevoelens en het duurde dan ook even, eer ik dat vertalen kon naar een recensie.

Mooi hoe Rinkeldekink een dubbele betekenis heeft. Het verwijst naar het geluid van het vallende dienblad met kopjes, dat in hoofdstuk "Ellie" van het boek genoemd wordt. Maar het kan natuurlijk ook figuurlijk verwijzen naar het leven dat in scherven valt door de hersenbloeding.
In Rinkeldekink omschrijft Martine Bijl hoe ze haar hersenbloeding heeft beleefd, een heup breekt en een depressie doormaakt. Ze wil er zelf niet te dramatisch over doen, maar dat is het natuurlijk wel.
Ik had het boek zelf wat emotioneler of droeviger verwacht. Maar ik vond het hier en daar wat afstandelijk verteld. Er zaten grappige stukjes in. Maar ook dat voelde soms als copingmechanisme, als emotionele afstand bewaren.
Ik ben als hulpverlener wellicht gehard, maar ik geloof toch niet dat dat het is. Het staat omschreven als roman, maar zit eerder tussen autobiografische roman en non-fictie in.
Is het een matig boek? Nee, dat zeker niet, het voldeed niet aan mijn verwachtingen.
Het boek leest vlot, bevat heerlijke humor maar is ook serieus. Het leert je een hoop dingen over een hersenbloeding, zoals het dwangmatig huilen, delier, veranderde pijnbeleving, veranderde persoonlijkheid en depressie. Ik was erg benieuwd naar de omschrijving van de depressie, maar die kwam er nauwelijks. Jammer, maar ook wel weer begrijpelijk want een depressie is zo heftig dat het te moeilijk is dat te herleven door erover te schrijven.
Ik vond vooral de stukjes leuk over de domme opmerkingen die de omgeving maakt, vaak met de beste bedoelingen.
Wat dat betreft vind ik het een boek, dat iedereen moet lezen. Dan krijg je een beetje meer begrip wat dat nu is een hersenbloeding, maar vooral begrip voor de mens onder die aandoening. Ook ik als hulpverlener stak er nog wel wat van op of werd herinnerd aan dingen die ik in theorie wist maar nu uit de pen van een patiënt zelf las.
Ik geef het boek een 7, 3½ kraaien/sterren.

Meer recensies van Majonne