Een page turner over onze oosterburen op zoek naar geluk

Margreeth 24 januari 2021
Anja Baumheier heeft een page turner geschreven waarin een Duitse familie centraal staat. In dit boek zijn er veel personen en geheimen die spelen in het verdeelde Duitsland van na de Tweede Wereldoorlog. Johannes en Elisabeth ontmoeten elkaar aan het eind van de Tweede Wereldoorlog en lijken zich aan elkaar vast te klampen in hun verlangen naar geluk. Ze wonen in de DDR en dat is gelijk ook te merken aan de gebeurtenissen.
Als lezer word je flink aan het werk gezet doordat het verhaal begint in het heden met een geheimzinnige brief voor Theresa, de dochter van Johannes en Elisabeth. Bij de notaris krijgt ze te horen dat haar zus Marlene overleden is, maar die was toch al lang geleden overleden. Het wordt een spannende zoektocht en op het eind vallen alle puzzelstukjes op hun plek. Ik was heel nieuwsgierig wat er nu aan de hand was en ook wilde ik weten wat al die verschillende personages met elkaar en met Marlene te maken hebben. Heel knap hoe de schrijver verschillende schilderijen een belangrijke rol geeft in het verhaal.
Wat ik wel jammer vond, is dat er wel erg veel personages in dit verhaal zitten die lang niet allemaal goed uit de verf komen.
Voor mensen die graag helemaal in een verhaal zitten met puzzelstukjes en problemen is dit een boek dat zeker de moeite waard is.

Meer recensies van Margreeth