Een hoopvol startpunt

Marieke98 22 oktober 2021
"Niemand heeft gezegd dat het gemakkelijk zou zijn om de wereld te redden. Maar er is geen weg terug."

In het jaar 2021 is de Earthshot prize in het leven geroepen. Een zeer prestigieuze prijs waarvoor je genomineerd kan worden als je iets heb gemaakt of ontwikkelt om één van de vijf Earthshots te verbeteren: De natuur beschermen en herstellen, nieuwe leven voor de oceanen, de lucht zuiveren, het klimaat herstellen en bouwen aan een afvalvrije wereld. Dit boek is een samenvatting van de achterliggende gedachte en een hoopvolle vooruitblik.

Het eerste deel van Earthshot begint bijna deprimerend. De vijf hoofdzaken en alle problemen en rampen die daar aan gerelateerd zijn worden op een rij gezet. Het leest moeizaam en kon mijn aandacht moeilijk vasthouden, maar het slaat in als een bom. Opeens besef je je dat het om zo veel meer draait dan alleen de CO2 uitstoot en dat de natuur over heel de wereld kapot gaat en dat we er nu écht iets aan moeten gaan doen.
Gelukkig is het tweede dele gemakkelijker te lezen, en ook heel wat hoopvoller. Elke pagina bevat wel een interessant verhaal of feitje, waardoor ik elke keer met vrienden om me heen wilde discussiëren over de zaken die in dit boek aan de orde komen.
De prettigste variatie van dit boek zit ‘m in de verschillende mensen van over de hele wereld die aan het woord komen en vertellen over hun bijdrage. Over hoe ze hun akker gered hebben, hun koraalriffen weer aangroeiden nadat de visserij was gestopt. Dit zijn indrukwekkende verhalen waardoor je leert dat als je je inzet, alles mogelijk is.

Het laatste deel stelde me ietwat teleur, omdat de startpunten om milieuvriendelijker te worden niet allemaal even haalbaar zijn. Ja, ik kan vaker de auto laten staan, minder vlees eten of mijn eigen koffiemok meenemen, maar actie voeren bij een bedrijf dat te veel uitstoot is voor de ‘gewone’ mens vaak een stap te ver.

Al met al is dit een confronterend boek, een beschrijving die recht-voor-zijn-raap is en je kennis laat maken met alle milieuproblemen in de wereld en heel wat goeie punten aanhaalt waar jij bij de koffiemachine nog een discussie over kunt voeren. Wil je je verdiepen in deze problemen en wat meer achtergrond, dan is dit zeker een juiste start!

Meer recensies van Marieke98