Een mooie roman met een hartverscheurend thema

marijkezee 01 oktober 2020
Wat een mooi boek om te lezen. De Kier laat zien welke verborgen problemen er zijn in de stad als Rotterdam. Dit boek is gesitueerd in Rotterdam maar het verhaal kan zich in elke stad afspelen. De stad komt tot leven via de verhalen van de personages in het boek. De verschillende personages worden mooi uitgelicht en spreken tot de verbeelding. Realistisch en idyllisch tegelijk en dat maakt dat het leest als een roman terwijl het een actueel politiek thema is.
De personages ontvouwen zich als het ware gedurende het lezen. Zo is er Uma, de beleidsmedewerker bij de gemeente die gemangeld wordt in het politieke systeem en een enorme kracht toont om zich in te zetten voor haar idealen. De kwetsbaarheid van het politieke systeem wordt pijnlijk duidelijk naarmate het verhaal vordert.
Door deze beschrijvingen en de verhaallijn die uitnodigt om verder te lezen, het leest als een roman, dit terwijl het verhaal wat verteld wordt zeer schrijnend is.
Het thema van het boek is verborgen vrouwen, vrouwen die niet vrij zijn, niet meedoen in de samenleving en dus niet zichtbaar zijn. Door dit verhaal worden ze zichtbaar en krijgen ze een stem.
Door over Asha, die opgesloten zit in huis en niet zelf naar buiten mag, te vertellen en haar een stem te geven, wordt invoelbaar hoe haar leven zich achter de kier afspeelt. Zo zegt ze dat haar echtgenoot het beste met haar voor heeft: “Er zijn dagen dat het allemaal klopt. Dan weet ik dat hij het doet om mij te beschermen, dat zegt hij. Hij doet het voor mij”. En tegelijkertijd beseft ze tijdens haar eenzame opsluiting dat hier niets van klopt. Dit geeft ook het dilemma aan hoe ingewikkeld dit thema is.
Dit boek is een aanrader voor iedereen die hier meer over wil weten. Een boek over schadelijke tradities en politieke beslissingen, daarnaast gaat het over liefde, liefde voor de medemens en romantische liefde.
Ik ben zelf werkzaam in Rotterdam met sleutelpersonen en dit was voor mij een zeer herkenbaar boek en ik heb genoten van de beschrijvingen van de stad, de vrouwen. Veel aspecten in het boek zijn zeer herkenbaar. Maar het is vooral een boek met een boodschap die niet opdringerig is en door de schrijfstijl mooi en fijn om te lezen.