onverwacht goed

Marinka 11 februari 2020
De titel en de omslag van het boeken zeggen eigenlijk alles. Dit boek gaat over een onverwachte zwangerschap.
Veronica komt er op school achter dat ze zwanger is. Al snel besluit ze dat ze de zwangerschap en een kindje niet in haar leven passen en ze kiest dan ook al snel voor een abortus. In de staat waar Veronica woont is het echter niet mogelijk om een abortus te laten doen. Veronica komt erachter dat ze honderden kilometers moet rijden voor een legale abortus, en hier begint de roadtrip.

Onverwacht is een boek dat niet weg te leggen is vanwege de soepele en luchtige schrijfstijl. Daarnaast zit het boek vol met humor en sarcastische opmerkingen en dan hebben we het nog niet eens gehad over de onverwachte wendingen die het verhaal af en toe neemt.
Dit is natuurlijk een slimme manier om een lastig onderwerp zoals abortus aan te pakken en hiermee ook een jong publiek aan te spreken.

Wat ik jammer vind is dat er niet heel erg diep op de keuze van Veronica om een abortus te nemen wordt ingegaan. De keuze komt praktisch binnen een paar pagina's tot stand, ik kan me voorstellen dat het waardevol zou zijn om de moeilijke kanten van deze keuze verder te belichten.

Maar het boek gaat niet alleen over Veronica. Het gaat ook over Bailey die een bijzondere vriendschap ontwikkeld met Veronica, en over Kevin die het lastig vind om de keuzes van Veronica te accepteren.

Onverwacht is een boek dat op een luchtige, humoristische manier een moeilijk onderwerp duidelijk maakt voor de jonge lezer.

Meer recensies van Marinka