Zijn dit wel positieve ontwikkelingen?

Marinka 11 juni 2019
Qualityland is ontstaan nadat er een enorme economische crisis bezig was waarna werd besloten dat het land een complete make over nodig had waarbij zelfs de naam van het land verander moest worden. In Qualityland is de ontwikkeling in de technologie, algoritmes en androïden al vergevorderd en speelt een grote rol in het dagelijks leven van de bewoners.
Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages die allemaal duidelijk verschillende levens lijden. Op deze manier wordt er op een verrassende manier een blik gegeven in het dagelijks leven in Qualityland.
Een van de personages die we volgens is Peter, peter lijdt een simpel bijna ‘nutteloos’ leven in Qualityland. Op een dag ontvangt hij een verrassend pakketje die hij graag wil retourneren, om dit waar te maken moet Peter tegen de regels van de technologie in gaan.
Daarnaast staat er een grote gebeurtenis voor de deur in Qualityland, er moet namelijk een nieuwe president gekozen worden, waarna zich voor het eerst in de geschiedenis een androïd zich verkiesbaar stelt als president.

Het boek Qualityland is een vermakelijk boek dat enigszins doet denken aan een aflevering van Black mirror. Het verhaal wordt verteld in korte hoofdstukken die afgewisseld worden met hoofdstukken waarin feiten over Qualityland gedeeld worden. Met deze combinatie leest het boek snel en soepel weg.
Daarnaast bevat het boek veel humor en zal je af en toen hard op moet lachen. Ondanks de humor wordt ook een discussie aan het licht gebracht over de ontwikkeling van technologie, en zal je af en toe met je neus op de feiten worden gedrukt.

Al met al heb ik zeker genoten van dit boek. Op sommige punten miste ik echter wel wat spanning alles in het verhaal verloopt vrij snel en soepel waardoor het boek op sommige punten een beetje langdradig aan voelt en ik een beetje kwijt raakte waar het verhaal nou eigenlijk heen moest.

Meer recensies van Marinka