Indrukwekkend

Mariska135mm 26 juli 2022
Hoewel de oorlog in Joegoslavië zich afspeelde in een tijd dat ik zelf tiener was, herinner ik me alleen nog vlagen die ik op het nieuws meekreeg. Echt begrijpen deed ik het allemaal niet echt toen. Toch was mijn interesse gewekt toen ik dit boek afgelopen herfst aangekondigd zag worden.

Dit boek zorgt niet alleen voor een karakterschets van Radovan Karadzic, maar laat ook de redenen achter het conflict in Joegoslavië zien, de woede en vetes die er heersen tussen de verschillende volkeren, landen en geloven en vooral ook de rol van Dutchbat in de gruwelen die zich afspeelden in Srebrenica.

Ik vind het knap dat de schrijfster, in mijn optiek, een objectief beeld van Radovan Karadzic heeft geschetst, na ongelofelijk uitgebreid onderzoek en interviews met kennissen, vrienden en familie van de ex-president en mij daarbij ook een lesje geschiedenis heeft geleerd. Ik hoop velen met mij.

Meer recensies van Mariska135mm