Grip van Stephan Enter

MarissaOostvogels 06 oktober 2019
Ik heb het boek Grip van Stephan Enter gelezen. Het boek werd me aangeraden door een vriendin om het te lezen voor een opdracht Nederlands en ik was aangenaam verrast. Ik had de achterkant van het boek gelezen en het leek me eerlijk gezegd niet zo interessant omdat het zo anders leek dan de boeken die ik meestal lees. Maar ik had het mis.
Het thema van het boek was vriendschap. We volgen Paul, Vincent, Lotte en Martin en hoe ze met elkaar omgaan nadat ze elkaar tegen komen op de trein op weg naar Swansea ondanks dat ze elkaar al een lange tijd niet meer gezien hadden.
Ik had helaas nog nooit echt een boek gelezen waarbij vriendschap centraal stond als thema dus ik was aangenaam verrast met hoe vlot ik het boek heb kunnen lezen. Ik heb me tijdens het lezen ook nooit verveeld en had zelfs moeite om het boek weg te leggen.
De personages waren allemaal op hun eigen manier uniek. Vincent was degene met wie ik mijzelf het meeste kon inleven in het verhaal omdat zijn personage in mijn ogen dezelfde karaktereigenschappen had als mij. Lotte was mijn minst favoriete personage. Haar karakter wordt vooral omschreven door de andere 3. Lotte lijkt een soort lijm van hun vriendschap te zijn wat ik raar vond want zei had weinig interesse om een reünie te houden met al haar vrienden. Het werd ook wel duidelijk in het boek dat ondanks Paul en Vincent blij waren voor het koppel ze toch allebei stiekem hoopte dat het 1 van hun geweest was.
Ondanks dat ik het boek inhoudelijk goed vond had ik moeite met het eerste deel van het boek. Je krijgt als lezen zoveel informatie binnen dat het op den duur een beetje moeilijk werd om bij te houden. We leren in deel 1 niet 1 maar 4 karakters kennen via het standpunt van Paul en dat werd voor mij soms teveel van het goede, gelukkig was dit niet geldig voor heel het boek. Qua taalgebruik was het goed begrijpbaar. Hier en daar had ik moeite me het volgen van het verhaal omdat de woordenschat te moeilijk werd maar gelukkig belemmerde dit mijn leeservaring niet.
Grip van Stephan Enter was een goed boek en net zoals mijn vriendin bij mij deed zou ik het zeker aanraden aan andere lezers. Als je nooit thema’s hebt gelezen die zich meer focussen op de relaties tussen mensen zou ik Grip zeker eens een kans geven. He zou je nog wel eens aangenaam kunnen verassen.

Meer recensies van MarissaOostvogels