Origineel! Tot in de laatste hoofdstukken, lees ze..

Marja Blok 30 augustus 2020
Ik zocht een boek om mee te nemen op mijn vijfdaagse reis naar Gent, met mijn kater. Ik zag een mooie samenloop in het boek ‘Kom Atir Kom’. Zo begon ik eraan en het heeft me positief verrast.

Deze recensie begin ik met het einde omdat het in mijn ogen zo origineel is. Plotseling verschijnt namelijk de schrijfster in het boek. Ze neemt je in de laatste hoofdstukken mee vanaf een bankje, met de twee hoofdpersonen. Met hen maak je de tocht naar het heden vanuit 'Jardin des Plantes'. Heel leuk ook om de weetjes te lezen van alles wat er in het boek voorkomt.
Als ik weer in Parijs ben, ga ik Jardin des Plantes bezoeken (in tijden van Zarafa: Jardin du Roi. Dit weet ik dankzij het laatste hoofdstuk). Dan ga ik er op een bankje zitten en wie weet schuift de schrijfster dan ook aan... Ze woont immers in Frankrijk. Zou leuk zijn als de Fransen het boek ook kunnen lezen. Het gaat immers om een werkelijk gebeurd verhaal uit hun verleden.

Het is fijn geschreven; er zit veel verbeeldingskracht in de manier waarop de schrijfster de voettocht beschrijft. Ik had het gevoel iets heel bijzonders mee te maken met de eerste giraffe ooit gezien in Europa. Met alle dagelijkse belevenissen onderweg, de verschillende perspectieven, de ontwikkeling van vriendschap, dient de tijd waarin het allemaal gebeurt zich aan. Er zit vaart in, terwijl het in de tijd langzaam verlopen is (42 dagen). Ik heb enorm genoten van het verhaal. Mooi bedacht en speels omgegaan met de historie.