Spannend, grappig en leerzaam historisch kinderboek

Marleen Struik 10 augustus 2021
Ik was helemaal weg van Leeuw met strepen, dus mijn verwachtingen voor dit boek waren hooggespannen. Maar Marlene Rebel en Lucinda Vos maken het helemaal waar; wat heb ik genoten van dit mooie, historische kinderboek. Spanning, grapjes en leerzame feitjes uit het verleden, het zit er allemaal in. Het boek neemt je mee naar Nederland in 1901. Je leeft mee met de zusjes Matje en Kee, twee poppenspeelsters, en hun vriendje Puf en het aapje Toets. Hun leven speelt zich af op de kermis, maar op een dag moeten ze vluchten en komen ze op plekken waar ze nog niet eerder zijn geweest. Ze hebben al veel meegemaakt, maar blijven dromen en vechten voor betere tijden. De prachtige twee pagina's grote illustraties en het rode, uitnodigende omslag van Sophie Pluim zijn kleine kunstwerken die het verhaal nog levendiger maken. Een aanrader om zelf te lezen vanaf 10 jaar en om gezellig samen te lezen. En uitermate geschikt voor leerkrachten om voor te lezen in de klas en de leerlingen mee terug te nemen naar het begin van de twintigste eeuw! Ik vond het jammer dat ik het boek uit had, ik was nog heel benieuwd naar het vervolg. Misschien komt er nog een deel twee?

Meer recensies van Marleen Struik