Bijzonder

Marleen Schmitz 31 januari 2023 Auteur
Riviermist door Marjet Maks is een bijzonder boek!

De cover van dit 233 bladzijden tellende boek laat een meanderende rivier zien met aan weerszijden struikgewasbegroeiing. Boven het water hangt mist en aan de horizon gloort een zachtroze lucht. De afbeelding weerspiegelt het verhaal waarin de personages meanderen tussen goed en kwaad en de jonge straatmuzikant Zyss uiteindelijk de hoopvolle zachtroze horizon vormt.

Belangrijke thema’s in het verhaal zijn oorlog en muziek.
Het verhaal draait om het juwelenkistje dat Drik en Daan tijdens de oorlog vinden in een Amsterdams leegstaand Jodenhuis en komt tot een climax rond bevrijdingsdag 2018.
Het boek is opgedeeld in vijf delen die allen muziektermen als titel hebben: Prelude, Cantate, Intermezzo, Coda en Postlude. De straatmuzikant Zyss en de Australische zangeres Ava maken het verhaal rond.

Het verhaal start met de Prelude waarin het vinden van het juwelenkistje in 1945 beschreven wordt en introduceert ook de personages die in 2018 nog steeds met de gevolgen van die vondst moeten zien te leven.
Drik en Daan besluiten het kistje met edelstenen en juwelen in hun hut te verbergen. Ook spreken ze af er voorlopig niets uit te halen en er met niemand over te praten.
In de volgende delen leren we de broers Menzo, Drik en hun pleegbroer Daan kennen als tieners en als volwassenen. Dat Daan knapper en intelligenter is dan de beide broers wordt naarmate het verhaal vordert steeds meer een doorn in het oog van Drik.
Wanneer er juwelen missen uit het kistje verdenken ze elkaar van leugens en bedrog, waardoor hun vriendschap verandert in haat en machtsspelletjes. Die achterdocht en afgunst werkt ook door bij het bouwbedrijf dat de drie broers samen leiden.
Drik trouwt met Eline zonder veel van haar te houden. Ook het huwelijk van Daan en Valerie is niet echt gelukkig, want Valerie leerde in de oorlog een Duitse militair kennen voor wie ze oprechte liefde voelde.
Bij Daan en Valerie wordt Daans bastaardkind Hylde voor de deur gezet en samen met Daan krijgt Valerie nog een tweeling, de knappe levenslustige Zanna en haar broer Brand.
Hubert het kind van Eline is minder gezegend dan de tweeling van Daan en Valerie, hij is lui en heeft een onaangenaam karakter.
Om de afloop van het verhaal niet voortijdig te verklappen, laat ik het hierbij, wat verhaalsamenvatting betreft, maar de beide families hebben nog een aantal heftige gebeurtenissen voor de boeg en ook het kistje is nog niet op zijn plaats.

Marjet heeft een aangename beeldende vertelstijl waarin vooral de bijzonder goede beschrijvingen opvallen.
Achter in het boek staat een samenvatting van de Nibelungensage waar de auteur dit verhaal, volgens eigen zeggen, losjes op gebaseerd heeft. Het kennen van deze sage maakt het interpreteren van diverse verhaallijnen gemakkelijker.

Meer recensies van Marleen Schmitz