Puur, hartverscheurend & hartverwarmend

Marloes 08 augustus 2020
Eric en Morgan zijn beste vrienden. Ze zijn geboren op dezelfde dag en hebben hun verjaardagen altijd samen gevierd. Hoe ouder ze worden, hoe meer hun vriendschap verandert, maar elke verjaardag zijn ze samen. Morgan worstelt. Ze voelt aan alles dat ze een meisje zou moeten zijn, maar ze is geboren in het lichaam van een jongen. Ze voelt zich volkomen alleen, gevangen in haar lichaam, worstelt met haar identiteit en dit voelt als een groot geheim dat ze met zich meedraagt. Het lijkt Eric voor de wind te gaan als ster van het footballteam, maar ook hij heeft problemen. Hij worstelt met zijn dominante vader, zijn gevoelens en met wat hij wil in het leven. Langzaam maar zeker lijken Eric en Morgan uit elkaar te groeien, of staan ze toch nog dichter bij elkaar dan ze zelf soms denken?

In ‘Birthday’ lees je over Eric en Morgan gedurende zes jaar, telkens op hun verjaardag. Dit is een bijzondere manier om hun verhaal te vertellen, omdat je steeds grote sprongen in de tijd maakt, en ik vind het heel geslaagd. Je krijgt de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar mee, je ziet subtiele veranderingen in hun vriendschap en relatie met elkaar ontstaan en soms hoop je dat iets in een volgend jaar anders zal zijn. Door Morgan en Eric afwisselend aan het woord te laten, krijg je inzicht in hun gevoelsleven en ga je met beide personages meeleven, je bouwt een band met ze op omdat je ze ziet opgroeien.

Meredith Russo wilde graag een boek over een transpersonage schrijven, omdat ze zelf transgender is en ze niet genoeg kan benadrukken hoe belangrijk goede representatie is. ‘Birthday’ voelt dan ook heel echt en dat laat maar weer eens zien hoe belangrijk zulke ‘own voices’ boeken zijn. Het verhaal is gelaagd, geloofwaardig, genuanceerd, puur, rauw, verdrietig en hoopvol en de personages zijn levensecht en ontzettend goed uitgewerkt. Het gaat over vriendschap, liefde, rouw, ontwikkeling van je identiteit, worsteling en acceptatie. Sommige scènes zijn hartverscheurend, andere zijn hartverwarmend en dit is een verhaal dat me nog lang zal bijblijven. Ik zou Morgan en Eric nog wel veel meer verjaardagen willen volgen. Echt een aanrader!

Meer recensies van Marloes