Heerlijke feelgood, ontroerend en meeslepend

Marloes 06 juni 2020
Paulina Fontana, beter bekend als Poppy, nodigt haar achternichtjes Emilia en Lucy uit om mee te gaan naar Italië, waar ze op haar tachtigste verjaardag de liefde van haar leven wil ontmoeten op de trappen van een kathedraal. Ze is ervan overtuigd dat ze hiermee de familievloek kan verbreken, die 200 jaar geleden is uitgesproken en waardoor geen enkele tweede dochter liefde zal kunnen vinden. Tot dan toe is inderdaad geen enkele tweede dochter gelukkig geweest in de liefde. De nichtjes twijfelen, maar besluiten toch mee te gaan op reis. Zal Poppy de liefde van haar leven ontmoeten? En waarom is hun oma, de zus van Poppy, er zo op tegen dat de nichtjes tijd met haar doorbrengen?

Tijdens de reis vertelt Poppy over haar leven, de familiegeschiedenis, geheimen en verboden liefdes. Het is een boeiend, bij vlagen hartverscheurend relaas en je wilt alleen maar doorlezen om meer te weten te komen, het is echt een boek dat moeilijk weg te leggen is! Het verhaal in het heden is hartverwarmend, meeslepend en iedereen zou wel een Poppy willen kennen na het lezen van dit boek.

In het begin vond ik de personages iets uitvergroot neergezet, maar niet op een storende wijze. Je leert ze zo wel snel kennen en verder in het boek worden ze mooi uitgewerkt, met meer nuance, waardoor het levensechte karakters worden. Ze maken een fijne ontwikkeling door, leren voor zichzelf op te komen, zoeken uit wat ze nu echt willen in het leven en vooral Poppy is een bron van wijsheid en inspiratie. Het wordt je heel makkelijk gemaakt om mee te leven met de personages, om voor ze te juichen als er iets moois gebeurt en met ze mee te voelen bij tegenslagen.

Door de vlotte, beeldende schrijfstijl voelde het net alsof ik mee was op reis door Italië en het gaf me echt een vakantiegevoel. Dit is dan ook een perfect zomerboek, maar ook zeer geschikt voor een regenachtige dag, want je wordt er gegarandeerd blij van! ‘De dochters van Fontana’ is mijn lievelingsboek van Lori Nelson Spielman tot nu toe en ook al is het een mooi afgerond verhaal, ik zou toch nog wel een vervolg willen lezen, omdat ik eigenlijk helemaal geen afscheid wil nemen van deze personages. Een echte aanrader!

4.5⭐️

Meer recensies van Marloes