Heel mooi en intens oorlogsverhaal vol moed, vriendschap en liefde

Marloes 02 oktober 2020
Izabela woont en werkt samen met haar moeder en broertje op hun boerderij, midden in het door nazi’s bezette gebied in Tsjechoslowakije. Het is 1944 en ze zijn op zichzelf aangewezen, omdat haar vader en broer zich hebben aangesloten bij het verzet, de partizanen. Wanneer ze aangeboden hulp niet kunnen afslaan, wordt een groep Britse krijgsgevangenen uit een kamp in de buurt van hun boerderij bij hen tewerkgesteld, en Izabela wordt verliefd op Bill, en hij op haar. Onder de dekmantel van Engelse les brengen ze steeds meer tijd met elkaar door, leren ze elkaar beter kennen en beginnen ze te dromen over een toekomst samen, na de oorlog. Wanneer het erop lijkt dat ze uit elkaar gerukt zullen worden, bedenken ze een ogenschijnlijk onmogelijk plan om samen te kunnen blijven.

Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Izabela en Bill en zo leer je beide personages goed kennen en ontdek je hun beweegredenen, twijfels, angsten en dilemma’s. Bill is wat afwachtend, maar krijgt nieuwe hoop en energie door zijn liefde voor Izzy. Izabela is jong, naïef (af en toe wel heel erg naïef) en wat impulsief. Dat zorgt aan de ene kant voor inventieve ideeën, maar ze heeft soms ook geluk dat anderen haar in bescherming nemen en nare situaties ternauwernood kunnen voorkomen. Wel groeit ze echt gedurende het boek en wordt ze een sterker personage.

In het begin van het verhaal had ik af en toe het gevoel alsof ik van een afstandje naar de gebeurtenissen keek, maar Maggie Brookes ging steeds beeldender en meeslepender schrijven, waardoor ik op een gegeven moment het verhaal ingezogen werd en ook mijn zintuigen op scherp gingen staan. Wanneer je eenmaal zo in het verhaal zit, voel je de angst, hoop en het verlangen naar een betere toekomst, de honger en de kou. Dit is een bijzonder verhaal over familie, vriendschap, moed, kracht, doorzettingsvermogen, opoffering, huiveringwekkende verschrikkingen en bovenal een allesoverheersende liefde. Het is rauw, gedetailleerd, realistisch en biedt hoop dat in zwarte periodes ook het goede in de mens bovenkomt, en het feit dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal maakt het extra indrukwekkend!

Meer recensies van Marloes