Een pageturner vol plotwendingen

Marloes 07 oktober 2020
Frank Avellino, de voormalig burgemeester van New York, is op gewelddadige wijze omgebracht in zijn eigen huis. Binnen een minuut na elkaar hebben zijn beide dochters 911 gebeld om hulp in te roepen. Zij zeggen allebei dat ze hun vader vermoord hebben aangetroffen en claimen allebei dat hun zus, die op dat moment ook aanwezig is in het huis, het heeft gedaan. Het is de jury die moet beslissen wiens verhaal ze geloven.

Eddie Flynn neemt een zaak nooit aan wanneer hij het vermoeden heeft dat een cliënt probeert weg te komen met een misdrijf dat hij wel heeft gepleegd. Na het spreken van Sofia, die een verleden heeft van psychische problemen, het zwarte schaap van de familie, besluit hij haar te verdedigen. Kate Brooks, een jonge, ambitieuze advocate, werkt aan de zaak van Alexandra, de succesvolle, zelfverzekerde zus. Beiden hebben een goed verhaal, maar wie vertelt de waarheid

“Voor het eerst kon ik de juryuitspraak niet voorspellen. Ik zat er te dicht bovenop. Het kon volgens mij beide kanten op gaan. Een uitspraak alsof je een muntje opgooide. Het was fiftyfifty.”

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit de perspectieven van Eddie en Kate, afgewisseld met hoofdstukken die de titel ‘Zij’ hebben gekregen, dagboekaantekeningen van Frank en enkele hoofdstukken die geschreven zijn vanuit het perspectief van andere belangrijke personages. Hierdoor heeft het boek veel vaart en word je regelmatig op het verkeerde been gezet. Door enkele aanwijzingen in het begin dacht ik uitgepuzzeld te hebben welke zus de schuldige was, maar met elk hoofdstuk dat geschreven was door de schuldige zus wisselde ik van verdachte en na alle plotwendingen bleek ik het weer eens grandioos verkeerd ingeschat te hebben. Steve Cavanagh is er een meester in om je wat te laten geloven en vervolgens met een wending te komen waardoor je alles weer moet vergeten. Echt een psychologisch spelletje!

Dit is een heel snel, spannend, gewelddadig, goed geschreven verhaal waarin alle details belangrijk zijn en de stukken die zich afspelen in de rechtszaal zijn geweldig uitgewerkt, net als de personages. Door sommige wendingen wilde ik het boek door de kamer gooien en Fiftyfifty leest als een wilde achtbaanrit waardoor je het boek bijna niet weg kunt leggen voordat je weet welke zus de waarheid heeft gesproken. Een absolute aanrader voor thrillerfans!

4.5⭐️

Meer recensies van Marloes