Mooie, ontroerende roman!

Marloes 10 juni 2020
Adam woont bij zijn oma die dement begint te worden en werkt als taxichauffeur voor ernstig zieken. Hij zorgt dat patiënten op tijd bij hun behandeling zijn en brengt ze daarna ook weer thuis. Hij heeft één grote droom: het beklimmen van de berg de Chimborazo in Ecuador. Samen met zijn klimvriend Ingo bereidt hij zich al jaren voor op de beklimming, maar er komt telkens iets tussen - tijd, geld, het afwachten van het juiste moment.

Op een dag stapt Jessi bij Adam in de taxi. Ze is jong, mooi, moeder van een dochtertje, heeft een beste vriendin die alles voor haar wil doen en ook een flinke tumor in haar luchtpijp. Veel tijd om haar dromen waar te maken heeft ze niet meer. Jessi en Adam raken bevriend en langzamerhand beginnen zij gevoelens voor elkaar te krijgen. Maar een toekomst samen is onzeker. Jessi spoort Adam aan om eindelijk echt in actie te komen.

Dit boek is deels fictie, deels werkelijkheid. Hendrik Winter was zelf jaren chauffeur van een 'kankertaxi', zoals hij dat zelf noemt, en ontmoette op een dag 'zijn' Jessi, op wie dit verhaal is gebaseerd. Deze persoonlijke ervaring klinkt door in het verhaal en geeft het extra diepgang. De personages zijn erg goed uitgewerkt, spatten van het papier af, zijn levensecht en je ontwikkelt gemakkelijk sympathie voor hen. Het is onvermijdelijk dat je wordt geraakt door dit verhaal, het is liefdevol, emotioneel, ontroerend en komt binnen. Dat komt vooral door de wijze waarop de auteur de emoties die de personages voelen over weet te brengen, ze staan heel puur, intens en eerlijk op papier, maar door zijn schrijfstijl behoudt het verhaal toch ook een luchtige sfeer, ondanks de heftige thematiek. Ik ging zo op in het verhaal van Adam en Jessi dat ik het boek in een middag heb uitgelezen en kan het iedereen aanraden, zeker als je eerder al hebt genoten van de verhalen van bijvoorbeeld Jojo Moyes en Dani Atkins. Het is een bijzondere roman waar je nog een tijd aan terug zult denken en het boek heeft een mooie boodschap: wacht niet te lang met het waarmaken van je dromen, maar ga ze achterna.

Meer recensies van Marloes