Mooi & origineel boek dat voelt als een warme deken!

Marloes 13 oktober 2020
Als je aan een wildvreemde de waarheid over je leven, de echte waarheid, zou vertellen, wat zou er dan gebeuren? Dat is de basis van Het eerlijkheidsexperiment, bedacht door de 79-jarige Julian Jessop. Hij is ervan overtuigd dat iedereen liegt over zijn leven en wil onderzoeken of je eigen leven, of dat van iemand die je nog niet kent, zal veranderen door het vertellen van die waarheid, dat wat jou kenmerkt. Deze vraag en uitleg schrijft hij, samen met zijn eigen verhaal, in een schriftje dat hij achterlaat in een café. De eigenaresse van het café, Monica, vindt het schriftje en besluit de uitdaging van Julian aan te gaan. Zij schrijft haar verhaal op en laat het schrift weer verder zwerven, waardoor uiteindelijk nog 5 mensen hun eigen waarheid opschrijven, na het lezen van de persoonlijke verhalen van wildvreemden. Het zal ze dichter bij elkaar brengen dan ze hadden kunnen verwachten.

Alle personages stellen zich heel erg open en kwetsbaar op, waardoor je ze ook meteen goed leert kennen en hun verhalen steeds verder met elkaar verweven raken. Ze zijn allemaal goed, herkenbaar en levensecht uitgewerkt, met hun eigen dromen, fouten, imperfecties en onzekerheden, waardoor je met iedereen mee gaat leven en je de personages langzaam in je hart sluit. Ze gaan allemaal op een gegeven moment de confrontatie met zichzelf aan, waardoor ze echt groeien en het verhaal een impuls krijgt. Door de vlotte, meeslepende schrijfstijl van Clare Pooley kon ik het boek maar moeilijk aan de kant leggen en het verhaal blijft fris en vernieuwend omdat er telkens een nieuw personage wordt geïntroduceerd, met nieuwe, soms verrassende, wendingen als gevolg.

Dit is echte feelgood, maar het heeft ook veel diepgang door onderwerpen als rouw, eenzaamheid, verslaving, depressieve gevoelens en de schijn ophouden aan te snijden. Het verhaal behoudt echter ook luchtigheid en humor, waardoor er een hele mooie balans aanwezig is en het nergens te zwaar wordt. Het boek heeft me verrast, het is leuk, mooi en origineel terwijl het tegelijkertijd voelt als een warme deken die je om je heen slaat, een boek om helemaal in te verdwijnen. Echt een aanrader!

Meer recensies van Marloes