Een mooi, emotioneel verhaal dat meeslepend is geschreven!

Marloes 21 november 2020
Het leven van Lydia Bird stort in elkaar wanneer haar verloofde en grote liefde, Freddie, verongelukt op haar 28e verjaardag. Zijn beste vriend Jonah zat met hem in de auto, maar hoewel hij gewond is, kan hij zijn leven weer oppakken. Ze valt in een zwart gat, denkt dat ze nooit meer gelukkig zal worden en verstopt zich het liefste in huis om daar nooit meer weg te komen. Met de hulp van haar moeder en zus Elle, die ook haar beste vriendin is, probeert ze toch elke dag weer door te komen, omdat ze weet dat Freddie dat ook voor haar zou willen. Maar dan ontdekt ze ineens een mogelijkheid om weer bij Freddie te zijn.

Vanaf dat moment leidt Lydia twee levens. In haar ene leven wordt ze geconfronteerd met haar rouwproces, stoot ze mensen af omdat ze vrijwel niemand meer dichtbij durft te laten komen en verlangt ze alleen maar terug naar haar leven met Freddie. Wanneer ze bij Freddie is, kan ze ontsnappen aan haar rouwproces en de hevige gevoelens die daarbij komen kijken en is ze, na de eerste schok, gelukkig dat ze hun leven samen voort kan zetten.

Maar het volhouden van deze twee levens is niet gemakkelijk en het is ook voor de mensen om haar heen moeilijk om haar zo verscheurd te zien. Langzaamaan stelt Lydia zich weer meer open voor de echte wereld en alles wat die haar te bieden heeft. Door haar rouwproces verandert ze ook als persoon, ze moet haar manier van leven wel veranderen en ze wordt steeds sterker. Zal ze uiteindelijk toch weer gelukkig kunnen worden? En hoe moet ze Freddie vasthouden en loslaten tegelijk?

“De tijd verandert uiteindelijk alles, Freddie, en ik begrijp nu dat dat niet erg is, want wat wij samen hebben bestaat niet alleen hier en nu. Jij en ik, wij zijn voor altijd en overal. Als ik een miljoen levens zou leiden, zou ik je in elk ervan vinden, Freddie Hunter.”

Op een gevoelige en warme wijze vertelt Josie Silver het verhaal van Lydia. Je gaat met haar meeleven en hoewel ik niet al haar keuzes begrijp en af toe wat moeite had met de geloofwaardigheid van het verhaal, is het vooral heel mooi, met humor en meeslepend geschreven. Het is een emotioneel verhaal over het verlies over een grote liefde, over een rouwproces, tegenstrijdige gevoelens, over vastklampen aan wat was en over geliefden die je dragen wanneer je zelf niet meer op je benen kunt staan.

3.5⭐️

Meer recensies van Marloes