RIP

Marloes 12 mei 2020
Een tienermeisje wordt op gruwelijke wijze aangevallen in de bioscoop waar ze werkt en even later ontvangen haar vrienden angstaanjagende video’s via Snapchat. Deze zijn vanaf haar telefoon verstuurd en op de beelden smeekt ze doodsbang om vergeving. Wanneer haar lichaam wordt gevonden, is dat gemerkt met het cijfer 2. Enkele dagen later wordt het levenloze lichaam van een jongen gevonden. Hierop is het cijfer 3 aangebracht. Politiecommissaris Hulder maakt deel uit van het onderzoeksteam en ook psychologe Freyja wordt weer bij het onderzoek betrokken. Het vinden van slachtoffer 1 heeft de hoogste prioriteit, omdat dat hopelijk zal leiden naar de dader. Freyja zal de vrienden en vriendinnen van de slachtoffers ondervragen en denkt al snel dat de moorden iets te maken moeten hebben met (cyber)pesten, waar zij zelf vroeger ook slachtoffer van is geweest.

Dit derde boek met Huldar en Freyja in de hoofdrollen begint ijzingwekkend en je wordt direct in het verhaal gesmeten. Het heeft een actueel onderwerp en Sigurdardóttir heeft duidelijk de nadruk willen leggen op de gevolgen van pestgedrag, niet alleen voor degene die gepest wordt, maar ook voor zijn of haar omgeving en naasten.

Het boek bestaat uit veel korte hoofdstukken en de schrijfstijl is vlot, wat er samen met het interessante onderwerp voor zorgt dat je door blijft lezen. Helaas vond ik dit deel wel een stuk minder spannend dan de vorige boeken. Door verschillende herhalingen en de focus op persoonlijke strubbelingen, waardoor politiemedewerkers elkaar soms meer tegen lijken te werken dan dat ze gemotiveerd zijn om een moordonderzoek te voltooien, stagneren zowel het tempo als de spanning wat in het middenstuk. Tegen het einde wordt de spanning wel verhoogd en neemt het verhaal enkele onverwachte wendingen. Je krijgt het gevoel dat vrijwel iedere persoon die in het boek voorkomt wel iets met de moorden te maken zou kunnen hebben en het einde is verrassend, waardoor ik zeker benieuwd ben naar Lava, dat in september zal verschijnen. Hopelijk weet Yrsa Sigurdardóttir me dan weer omver te blazen!

Meer recensies van Marloes