Mooi, realistisch & emotioneel

Marloes 20 november 2020
De levens (en karakters) van de zussen Anouk en Hanne verschillen als dag en nacht, maar hun band is ontzettend hecht. Ze hebben veel meegemaakt, hebben altijd op elkaar geleund en kunnen samen alles bespreken.

Hanne heeft een eigen bloemenwinkel en is getrouwd met Bas, met wie ze al lang samen is. Het krijgen van een kind is hun grootste wens, maar een zwangerschap blijft al 2 jaar uit en ze gaan een IVF-traject in.

Anouk heeft een baan als purser bij KLM, een baan waar ze enorm van geniet en waardoor ze de hele wereld over kan vliegen, de leukste feestjes meemaakt en ze de mooiste plekken op aarde kan bezoeken. Ze geniet heel erg van haar vrije bestaan. Maar dan raakt ze onverwacht zwanger na een onenightstand, zonder precies te weten wie de vader is. Hierdoor komt de band tussen de zussen flink onder druk te staan en kunnen ze elkaar voor het eerst in hun leven niet goed vinden. Hoe moeten ze omgaan met deze zwangerschap?

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Anouk, en hoewel ik het nog mooier had gevonden om ook vanuit het perspectief van Hanne te lezen, leer je Hanne zeker ook goed kennen, waardoor je met beide zussen mee gaat leven en ook beide standpunten gaat begrijpen. Anouk zit vol twijfels: kan ze wel een kind opvoeden, heeft ze wel voldoende inkomsten om haar en een baby te onderhouden, hoe moet het dan met het werk waar ze zo van houdt? Hanne begrijpt eigenlijk niet goed hoe Anouk überhaupt kan twijfelen of ze het kind wil houden. Het is lastig om tot elkaar te komen en het is onvermijdelijk dat hun contact wat minder intens wordt. Zullen ze er samen uitkomen?

Met ‘Vol verwachting’ heeft Madelein Kerseboom laten zien dat ze ook over een gevoelig, beladen onderwerp een mooie en gebalanceerde roman kan schrijven. Het verhaal heeft diepgang, maar behoudt op andere momenten luchtigheid, waardoor het fijn blijft lezen. Door de vlotte schrijfstijl vloog ik door het boek heen en kon ik het bijna niet wegleggen. Sommige ontwikkelingen gaan wat snel, maar het is vooral een realistisch en emotioneel verhaal over de band tussen zussen, moeilijke keuzes, verdriet, twijfels en hoop. Een aanrader!

3.5-4⭐️

Meer recensies van Marloes