Mooie afsluiting van de trilogie

Marloes 07 september 2020
Afgelopen week heb ik me ondergedompeld in winterse sferen, omdat ‘Winter in de kleine bakkerij’ al beschikbaar was als e-book! Nadat ik zo genoten had van de eerdere avonturen van Polly, wilde ik geen dag langer wachten om het slotdeel van deze fijne trilogie te lezen! Ik vermijd ze altijd zo veel mogelijk, maar omdat dit het derde deel is, is het onvermijdelijk dat hier een paar kleine spoilers over de vorige boeken in staan.

Het is winter, alle toeristen zijn weer naar huis en Polly werkt nog altijd hard in haar kleine bakkerij op Mount Polbearne. Het is zonder alle extra inkomsten lastiger om het hoofd boven water te houden, maar de inwoners blijven de lekkerste broden bij haar kopen. Ze woont in de oude vuurtoren met Huckle en Neil, wat gezellig maar ijskoud is, ze is gelukkig en ze is ervan overtuigd dat het de beste kerst ooit gaat worden, maar zal dat lukken? Een gevoelig geheim dat haar vriendin Kerensa haar vertelt zet verschillende relaties onder druk, de veeleisende Reuben heeft wilde plannen en wanneer een bekend gezicht uit Polly’s verleden contact met haar opneemt, staat haar leven helemaal op z’n kop. Zal alles wel weer goedkomen?

Door de fijne, vlotte, beeldende schrijfstijl van Jenny Colgan word je het verhaal ingetrokken, bevind je je op het getijdeneiland en kon ik niet meer stoppen met lezen. Polly krijgt in dit deel heel wat voor haar kiezen, en hoewel ik sommige ontwikkelingen vrij snel vond gaan en ik bepaalde keuzes van enkele personages niet goed begreep en daardoor af en toe de connectie met hen even kwijtraakte, maakt de sfeer in dit boek veel goed! Je voelt de kou, ruikt de heerlijke broodjes en watertandt bij het idee van de speciale chocolademelk. Je gunt Polly een gelukkig leven en hoopt dat alles uiteindelijk goedkomt. Er zitten veel mooie en grappige momenten in het boek en het einde is geweldig, liefdevol en hartverwarmend. Dit is een fijn verhaal over liefde, vriendschap, familie, moeilijke keuzes, twijfels over de toekomst, hard werken en je hart volgen. Ik heb genoten van deze serie en wil alleen nog maar meer lezen van Jenny Colgan!

3.5-4⭐️

Meer recensies van Marloes