Onwetenschappelijk en eenzijdig.

martin-klarenbeek 03 februari 2020
Wat een tegenvaller na de vele positieve recensies. Mijn kritiek: ik mis een korte (populaire) inleiding van de werking van de hersenen. Concreet: het was makkelijker geweest als er in het begin een kort ‘college’ was opgenomen die onder andere de werking van de Hippocampus, hypothalamus en amygdala beschrijft. Nu wordt de functie en werking op te veel verschillende plaatsen beschreven.
Daarnaast is er geen enkele verwijzing naar wetenschappelijk onderzoek opgenomen.
Wat mij betreft is dit boek ook een staaltje van bedrijfsblindheid? Na het lezen van het boek lijkt het of elke handeling en elk gedrag al vastligt als gevolg van de werking van de hersenen. Er wordt zonder enige belangstelling of studie naar maatschappelijke, omgevingsfactoren geoordeeld dat elk gedrag min of meer vastligt.
Zonder psychologische of andere sociale studie achtergrond komt dat buitengewoon simplistisch en kort door de bocht over. Zeker gezien het gemis van elke wetenschappelijke onderbouwing in dit boek.

Meer recensies van martin-klarenbeek