Fijn geschreven biografie van een interessante filosoof

Martin 30 maart 2024
Han van den Boogaard ken ik van zijn columns in InZicht magazine, die altijd fijn van stuk zijn. Via dit blad werd ik dan ook gewezen op zijn laatste boek: de biografie van Alan Watts. Eerder heb ik artikelen over deze filosoof gelezen. Zodoende ben ik ook boeken van zijn hand gaan lezen. Het beviel me zeer. Alan Watts weet zeer goed verbinding te leggen tussen Oosterse en Westerse religies. Dit kan hij op zo'n manier beschrijven dat het begrijpelijk is. Dat spreekt me aan. Ook schijnt hij een zeer interessante man geweest te zijn. Afijn, ik wilde de biografie van Han van den Boogaard natuurlijk ook lezen. Ik had het geluk dat ik deze voor mijn verjaardag cadeau kreeg. Wat een geschenk was dat!

Ik heb meer van dit boek geleerd dan van de meeste andere boeken die ik gelezen heb. Er zit een duidelijke lijn in van geboorte naar dood (en daarna) maar tevens is er ruimte voor specifieke details. Vele werken van Watts komen naar voren. Zo doende is het ook een interessant naslagwerk, dat uitnodigt voor verder leeswerk. Ik ben versteld geraakt van wat een mens in zijn leven kan doen en bereiken. Watts had een bepaald enthousiasme voor de grote levensvragen dat zijn weerga niet kent. Dit spreekt ook uit zijn leven. Hiermee is het een van de boeken geworden die ik meermaals wil lezen, al doe ik dat normaal gesproken niet snel.

Han van den Boogaard heeft het fijn geschreven. Ik kan me niet voorstellen hoe veel werk dit geweest moet zijn. Van Alan Watts zijn veel teksten, video's en audio opnamen beschikbaar. De moeilijkheid ligt dan ook om een keuze hierin te maken, schrijft Han van den Boogaard in het voorwoord. Wat mij betreft is dit prima gelukt. Het is een grandioze aanrader om te lezen. Ik heb er zelfs langzaam over gedaan, omdat ik het jammer vond wanneer het boek uit was!

Meer recensies van Martin