WIJ ZIJN GEVLUCHT een indringend boek van Nobelprijswinnares Malala Yousafzai

Mary 07 december 2019
Malala geeft in dit bezoek een stem aan een tiental meisjes die huis en haard hebben moeten verlaten omdat het thuis niet meer veilig was. Etnische en politieke verschillen, oorlogssituaties dwongen hen met hun families te vluchten naar elders. Waar dat elders is weten ze niet, maar blijven zou betekenen dat en een wisse dood wacht, die voor de vrouwen en kinderen vaak gepaard gaat met verkrachtingen en voor de jongens ongewild deelnemen aan de gewapende strijd.
Bij het lezen van de verhalen realiseer je je dat wij hier in het westen eigenlijk altijd iets te kiezen hebben, we hoeven niet te vertrekken, maar we mogen wel. Onze kinderen en ook de meisjes kunnen naar school, elders is dat veelal niet toegestaan. Als vrouw kun je zelf beslissingen nemen, elders worden die voor je genomen. Gelukkig niet in alle niet westerse landen, maar toch gebeurt het te vaak.
In dit boek, dat voor iedere lezer te begrijpen is, maar dat vooral ook jongeren bewust wil maken van de positie van de vluchtelingen volgen we de weg vanuit het perspectief van de meisjes. Zij die het hebben gered komen best vaak goed terecht, maar daar zijn altijd mensen bij betrokken die zich inzetten van vluchtelingen. Maar er zijn er ook die ook nu nog in een vluchtelingenkamp wonen en de pijn die zij daardoor lijden is voelbaar.
Malala schrijft bij ieder verhaal een voorwoord en ook is in dit boek een stukje van haar verhaal te lezen. Door het kopen van dit boek kun je bijdragen aan een goede afloop voor de meisjes die hun verhaal hebben gedaan. Zij delen in de opbrengst. Ik kan dit boek van HARTE aanbevelen!
Schipborg, Mary Ritsema

Meer recensies van Mary