Van student tot zakenvrouw

Mathias Maho 01 september 2019 Auteur
Ik ben een grote fan van Jurassic Park/ - World en was dan ook heel verbaasd om toevallig op deze te stuiten. In het fandom was hier weinig over terug te vinden.
Ik ben met een skeptisch gevoel begonnen aan het verhaal. Als openingpunt start het verhaal na de gebeurtenissen na de 'val van het park' door de Indomnius Rex en vinden we Claire terug in een appartementje in de stad. Van Owen is geen sprake, wel van haar zus en neefjes. Claire, nog steeds zwaar van slag door de gebeurtenissen, rommelt in verhuisdozen en vindt een item wat haar een tripje langs 'Memory Lane' oplevert. In dit verleden is het vervolgens waar de rest van het verhaal zich afspeelt. Claire wordt afgebeeld als een timide, gestructureerde jongedame met een vleugje feminisme. Heel sterk vertaald en herkenbaar voor degene die de film gezien hebben. Het heeft een mooie opbouw naar haar kennismaking van het park en samen met haar, ontdekken we bepaalde aspecten en gebeurtenissen die Simon Masrani zorgvuldig verborgen hield. Het is mooi om te ontdekken hoe Claire a.d.h.v. enkele vrienden/gebeurtenissen openbloeit. De hele tijd bleef ik weliswaar twijfelachtig over een bepaald aspect in het verhaal, nl. dat ze in de film over de dino's spreekt van 'assets', terwijl in het boek duidelijk is dat ze van de dieren houdt op een warme, genegen manier. Toch stelt het niet teleur en is mijn aandacht geprikkeld gebleven tot op de laatste pagina. Ook de menselijke kant van Dokter Wu komt heel schaars aan het bot en biedt een verrassende kijk over de manier waarop hij met de gebeurtenissen van het eerste park met John Hammond is omgegaan. De titel doet het boek eer aan, het is waarlijk een evolutie van Claire en het helpt om een beeld te scheppen van de 'vrouw achter Jurassic World'.

Meer recensies van Mathias Maho