Een mooie roman met een geweldig hotel waar ik graag langer wil blijven

Mehsi 11 februari 2021
Hartelijk dank naar Hebban.nl en de uitgever, Xander Uitgevers, voor een kopie van dit boek! Zo blij dat ik een deel kon zijn van het Hebbanbuzz team voor dit boek! Dit is een eerlijke review voor dit boek.

Welkom bij Flanagans, een heerlijk luxe hotel in London! Het speelt zich af in 1960, maar we krijgen ook flashbacks naar 1949 toen Linda naar London moest en het hotel erfde. Ik ben erg blij dat de schrijfster ons ook een glimps gaf over hoe alles begon voor Linda. Ik heb echt genoten van mijn bezoek bij dit hotel en ik wenste maar vaak genoeg dat ik er ook echt heen kon om te genieten van het hotel en al die heerlijke hapjes en mooie kamers. Ik kon het wel voor me zien hoor, maar tja, echt beleven is natuurlijk beter!

Ik vond het leuk dat het allemaal plaatsvond in Londen, maar we zien ook stukken in Zweden in het kleine dorpje waar Linda woonde. Ik hou van Londen en lezen hoe dat was in 1960 en hoe dingen nog steeds aan het opbouwen waren na de zware oorlog. En Fjällbacka klinkt echt als een heerlijk klein dorp, ik zou het een keer echt willen zien.

De karakters waren allemaal geweldig. OK, goed, bijna alle karakters. Ik had een grote pest aan Laurence (alleen al vanwege ze naam had ik huiveringen maar hij is ook echt een klootzak), en Sebastiaan/Sebastian zijn broer was ook niet echt leuk. Maar de rest van de cast karakters was geweldig! Linda, de baas van het hotel. Wat een top meid, al wilde ik haar echt een paar keer flink knuffelen, vooral in de stukken van 1949. Wat moet dat heftig zijn voor haar. Zo ben je rustig met je oma in het mooie Zweden en dan moet je met spoed keuzes maken die je hele leven veranderen. Ik vond haar een stoere vrouw en ik vond het geweldig hoe ze beslissingen nam, hoe ze toch probeerde te mengen met de gasten (al was ze net als ik en wilde ze het liefst gewoon op haar kamer zitten). Echt een boss! En vooral in die tijd zag je gewoon dat het zwaar was voor haar, want ze is een vrouw. Maar ze zette gewoon door. Go Linda!

Haar beste vriendin Mary, wat een lieve en leuke vrouw was dat! Ik vond het superlief dat ze Linda heeft geholpen en ik vond de band tussen de twee vrouwen echt superzoet en leuk.

Ik vond het superleuk dat we ook POVs van Emma en Elinor krijgen vooral omdat deze het stokje blijkbaar overnemen in het tweede boek (volgens de blurb tenminste). Nu leer je ze alvast kennen en ik kan je vertellen dat ik ze echt heel goed geschreven vond. We zien dat Elinor dromen heeft maar door haar huidskleur (ze is zwart/gekleurd) zijn er erg veel barrieres en dat vond ik zo verdrietig voor haar. We zien verschillende scenes waar racisme een groot iets is. Gelukkig heeft Elinor zowel Emma als haar baas Linda die allebei niet gediend zijn van dit soort dingen. Dan is er Emma, een meid die gewoon lekker vrij wilt zijn, maar ook hele grote dromen heeft. Soms vond ik Emma ietwat lastig, maar ze wordt steeds beter met elke pagina van haar POV. Dan hebben we nog andere POVs, zoals Robert. Ik moet wel zeggen dat ik in het begin nog wel problemen had met de hoeveelheid POVs, maar dat toen ik echt in het verhaal kwam ik helemaal uitkeek naar de POVs. Welke zouden we krijgen na deze?

Er is ook een heerlijke portie romantiek. Niet alleen Linda heeft iemand die interesse in haar heeft (en zij in hem), maar ook Emma en Elinor hebben iemand. Ik vond de romantische stukken goed bij het verhaal passen, het gaf net dat beetje extra aan het boek. Al moet ik zeggen dat ik de sex scenes soms niet helemaal mijn ding vond. Ik heb normaal niet zo'n probleem met sex scenes maar het was gewoon soms té en ik vond het niet echt passen.

Robert en Linda, oh wat was dat heerlijk zeg. Ik vond het geweldig hoe Robert altijd weer opdook in Lindas leven. Ik keek er op een gegeven moment gewoon echt naar uit. Zo van, oh Linda gaat weer ergens heen... zal Robert daar ook zijn? Ik zat deze twee echt, zoals ze dat in het Engels zeggen, te shippen, en te hopen dat ze een relatie zouden krijgen. Want kom op, het was gewoon meant to be voor deze twee. En Robert is gewoon echt een schat, niet zoals veel mannen van die tijd die verwachten dat hun vrouw kindjes krijgt en thuis blijft. Nee, Robert zal Linda steunen met haar hotel.

Het laatste stuk van het boek was heftig SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER Mary wordt verkracht en in elkaar geslagen door Laurence. Ik was echt geshockt toen dat voorbijkwam, Laurence is een klootzak, maar zo erg? WAUW. Dus dat was op punten moeilijk te lezen, maar ik vond het wel goed geschreven en ik was ook zeker blij dat Linda en Sebastian een front vormden. Yep, zelfs Sebastian had er genoeg van. Naast de verkrachting hebben we ook dat Elinor een abortus probeert te ondergaan. Ik was echt aan het nee schreeuwen want ze wilde het doen op een plek waar niemand het zou weten... jep, bij iemand die het echt nooit zou mogen doen. Ik zat maar te hopen dat Linda en Sebastian op tijd zouden zijn. En dan zijn er nog die laatste pagina en SWOON, ik kan gewoon niet wachten op het volgende boek. EINDE SPOILER

Haha, ik kan denk ik nog wel een uurtje of zo schrijven over het boek, maar laat ik het hier maar bij houden en zeggen dat iedereen dit boek moet lezen. Hou je van historische fictie? Van romantiek? Wil je wel eens zien hoe het in een mooi hotel gaat? Hou je van geweldig geschreven karakters? Geef dit boek dan zeker een kans! En ik? Ik ga "geduldig" wachten op het volgende boek. Haha.

Meer recensies van Mehsi