Thuisreis: Een zoektocht naar binnen.

Meta Boonstra 26 juni 2020
Mijn leeservaring.

Een prachtig debuut. Graag gelezen. Veel te snel uit.

Op een avontuurlijke manier wordt beschreven hoe Eileen op zoek gaat naar de roots van haar Ierse oma. De reis in haar gloednieuwe camper pakt iets anders uit dan ze voor ogen had. De realiteit haalt haar steeds in. Keer op keer wordt ze geconfronteerd met haar tekortkomingen, afhankelijkheid, verleiding en schuldgevoelens. Zonder dat Eileen er bewust voor kiest, komt ze bij haar eigen wortels uit.

De relatie die Eileen met haar kinderen, haar zus en haar vriendin heeft, geven een goed beeld van haar karakter. Ook de karakters van de belangrijke personages zijn goed uitgediept.

Het verhaal is nergens opgesmukt, maar is zo boeiend geschreven dat je verder wil lezen. De omgeving wordt beeldend neergezet. Ook de sfeer in de camper, haar eenzaamheid. Haar gevoel, waarom wilde ik dit? Wat verwachtte ik hiervan?
Eileen was in ieder geval helemaal niet op zoek naar zichzelf. Ze wilde de geschiedenis van haar oma, waar ze zo’n hechte band mee had, ontrafelen. Waar ze tot haar grote verbazing meer op lijkt dan zelf ooit vermoedde. Wat niet eens bij haar opkwam. Waar ze ook niet mee bezig was.

Het is ook heel mooi verwoord hoe iedereen in haar omgeving haar grootmoeder op een totaal andere manier ervaren heeft.
Gaandeweg het boek wordt steeds duidelijker wie Eileen is en begrijp je als lezer haar beweegredenen.

Een boek met diepgang. Knap gedaan! Ik kijk uit naar het volgende boek van Marceline.

Meer recensies van Meta Boonstra