Het perfecte voorleesboek voor in de klas

Michellevw 04 mei 2021
Hoe maak je kinderen duidelijk wat vluchtelingen zijn? Hoe ga je met kinderen hier het gesprek over aan? Het boek: De jongen achter in de klas kan een aanleiding zijn om als leerkracht of als ouder met kinderen hierover in gesprek te gaan.

In de klas stond altijd een lege stoel, sinds kort zit er een jongen op. De jongen heet Ahmet.
De 9-jarige hoofdpersoon wil graag vrienden worden met de nieuwe jongen in de klas. Ahmet zegt alleen niet veel en is erg stil. Hierdoor gaan de gekste verhalen rond over het jongetje. Wie is de jongen? Waar komt hij vandaan? De kinderen komen er na een tijdje achter dat Ahmet een vluchteling is. De juf zegt alleen steeds tegen de kinderen dat ze Ahmet met rust moeten laten en dat hij uiteindelijk wel meer over zichzelf wil gaan vertellen. Als de nieuwe vrienden van Ahmet meer over hem te weten komen willen ze Ahmet heel graag helpen. Hierdoor worden meerdere plannen bedacht, zoals ‘Het Beste Idee van de Wereld’ en ‘het Noodplan’ wat uiteindelijk tot zowel grappige als ontroerende avonturen zorgt.

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van de 9-jarige hoofdpersoon (ik-perspectief) die vanaf de eerste dag dat Ahmet in de klas kwam vrienden met hem wilde worden. Alleen wat ik gek vond was dat ik niet direct uit het verhaal kon halen of de hoofdpersoon een jongen of meisje was. Pas in het midden van het verhaal kom je hier als lezer achter en tot de laatste bladzijde is de naam van de hoofdpersoon ook niet bekend. Het fijne hieraan is dat je een eigen beeld van de hoofdpersoon kan creëren, waardoor zowel jongens als meisjes zich snel in de hoofdpersoon kunnen verplaatsen.

Het boek is een mooie manier om kinderen kennis te laten maken met de realiteit omtrent vluchtelingen. In het boek wordt Ahmet op een vriendelijke manier ontvangen door de juf en door een groepje kinderen. Sommige ouders van de kinderen uit de klas vinden het gek en raar dat er een vluchteling in de klas komt. Hierdoor kom je ook vooroordelen in het boek tegen. Niet iedereen is immers blij met de nieuwkomer.

Dit boek is een echte aanrader voor leerkrachten van de basisschool om in de klas voor te lezen. Het boek kan namelijk als vertrekpunt worden gezien om met de kinderen over deze toch wat ingewikkelde onderwerpen te kunnen praten. Het boek kan een aanleiding zijn om met kinderen te praten over de thema’s als vluchtelingen en oorlog, maar ook over vooroordelen. Oftewel een boek waar je als leerkracht nog uren met de klas over kan napraten. Lezen dus!