Thema's die actueel blijven

mick dubois 20 augustus 2019
Vanaf het begin is al duidelijk dat er slachtoffers zullen vallen, je weet alleen niet welke. Een loslippige, verbitterde sociaal werkster laat vallen dat er een pedofiel in de straat is komen wonen. De verontruste moeder organiseert een protestmars. In een andere wijk is een 10 jarig meisje verdwenen en als er geruchten ontstaan dat zij gezien werd in hun buurt, ontspoort de betoging volledig. Er worden verschillende sociale wantoestanden en problemen aangeduid in heyt boek die nog steeds actueel (of zelfs nog actueler) zijn vandaag. Heyt boek dateert al van 2001, dus nog voor de explosie van sociale media en hun massale invloed. Kranten die namen en adressen van verkrachters en pedofielen publiceren, ook al gebeurt het meeste misbruik in de eigen familie. Maar wil jij naast een sexueel roofdier wonen? Hoe ver kan een massa worden opgezweept en hoe ver zal je zelf gaan als deel van een anonieme massa? Hoe veel druk gaat er uit van vrienden en kenissen? Racisme is geen eenbaansweg, maar bestaat evenzeer in 'zwarte' kringen tov blanken als omgekeerd. Zeker met de invloed van sociale media die alles en iedereen veroordelen zonder over feiten te beschikken, moeten we ons bdezinnen over die vragen. Ook als stond de uitkomst op voorhand vast, dit was een schokkend relaas.

Meer recensies van mick dubois