Geweldig verhaal met veel diepgang

Monique 01 december 2019
In Jesaja’s Dochter volgen we Zibah vanaf het moment dat ze 5 jaar oud is en in gevangenschap wordt genomen door de Israëlieten, en zien we haar opgroeien. Nadat ze vrijgelaten is, komt ze in het huishouden van Jesaja terecht als klein getraumatiseerd meisje. Hizkia heeft ook een heftig trauma ervaren, en samen vinden ze de wil om door te gaan en weer vreugde te beleven en krijgen ze een speciale band die met de jaren alleen maar groeit.

Maar ik kan zeggen dat dit zoveel meer is dan een romantisch verhaal. Om heel eerlijk te zijn, de romantiek is wat me het minst aansprak – er wordt iets te veel “ik hou van je” gezegd, terwijl je het verder niet ziet dat ze ook echt verliefd zijn, en nog meer “Mijn Vreugde” (dit kan anders vertaald zijn, ik heb de Engelse vertaling gelezen), en hoewel dat een speciale betekenis had, was het iets te veel voor mij. Maar dat is dan ook het enige, want voor de rest vind ik het boek fantastisch! Het verhaal is heel uitgebreid en complex en er worden veel thema’s in verwerkt die je doen nadenken. Een terugkerend thema is de vraag hoe God tot mensen spreekt en wat is je doel in dit leven? Hoe weet je of je het goede doet? Ik vond het leuk om de personages op te zien groeien, van kinderen die bijna geen zorg in de wereld hebben, de Thora leren en hoe je het in het dagelijks leven kunt toepassen, tot volwassenen die moeilijke vragen te verduren krijgen en erachter komen dat het toch allemaal niet zo makkelijk was als het eens leek.

Dit boek is ook gecentreerd rond profetie. Jesaja is natuurlijk ook een profeet, en we zien zijn profetieën en hoe die door hem en anderen om hem heen geïnterpreteerd worden. Ik hou ervan hoe de auteur heel subtiel de vele lagen uitlegt die er bestaan, van de letterlijke betekenis tot de spirituele betekenis, en de betekenis voor het hier en nu, maar ook de toekomstige betekenis die ze op dat moment nog niet konden beseffen. De theologie is zo interessant en heel goed uitgelegd, en dit is dan ook het grootste compliment dat ik een christelijk boek kan geven: ik wil meteen weer in de Bijbel duiken, en dan met name in de profeten.

Ik heb een gratis ebook gekregen van Edelweiss in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Monique