Genremelange

nathaliesikkema 16 maart 2020

Is het een thriller? Valt dit boek in de categorie literatuur? Of is het een liefdesgeschiedenis? Ik vind 'Daar waar de rivierkreeften zingen' lastig te determineren en misschien moet ik dit ook niet willen. Ik kan het niet, zoals een bioloog, categoriseren onder soort of familie. Als echte genre- melange zit er een zekere mate van spanning in, want tot op het laatst bleef ik onwetend naar de dader. Het verhaal heeft ook wat coming of age- kenmerken. Je bent getuige van het opgroeien van Kya. Van een kind opgegroeid in een onveilige gezinssituatie naar een jonge vrouw die haar weg in het leven zoekt en worstelt met het aangaan van verbindingen met de mensen om haar heen. En dit geldt evengoed voor die anderen. Ook zij hebben argwaan tegen dat wilde moerasmeisje.

Dit boek is trouwens eerder uitgegeven onder die titel; 'Het moerasmeisje'. Zelf vind ik deze titel aansprekender. Wellicht heeft dit te maken met mijn eigen associaties bij de nieuwe titel. Bij 'Daar waar de rivierkreeften zingen' had ik een nihilistisch, vage roman verwacht. En op basis van de titel + de cover, eerder een plattelandsroman. Niets is minder waar! Het verhaal zit kunstig in elkaar. Mooi vind ik dat de schrijfster oog heeft voor detail. Zo is het dagelijks dieet van de vooral uit grutten en bonen bestaande gerechten een terugkerend element. En niet te missen zijn de natuurobservaties. Hierin zie je duidelijk de achtergrond van Delia Owens terug. Deze vrouw had een werkzaam leven als biologe achter de rug voor ze op haar 70e debuteerde met dit boek. De natuurobservaties schetsen niet alleen een sfeer, maar maken ook onderdeel uit van het plot. De omgeving is een wezenlijk onderdeel van het verhaald. Het verhaal kan zich alleen maar hier afspelen- nergens anders.

Op bepaalde vlakken doet het verhaal mij denken aan "Spaar de Spotvogel" van Harper Lee. Het opgroeien van een tomboy tegen een achtergrond van bekrompen en argwanende inwoners van een stadje in het zuiden van de VS. Daarnaast met een dosis racisme, een rechtszaak, uitsluiting door de gevestigde orde en vogels.
Als poëzieliefhebber kom je in dit boek ook aan je trekken. Dichtwerk wordt door het verhaal verweven. Nooit geforceerd, maar als natuurlijk onderdeel van het verhaal en passend bij de emoties van de personages.

Zonder er nog veel woorden aan vuil te maken: Dit lastig te determineren schepsel is zeker een aanrader en verdiend een plaats op je te-lezen-lijstje.

Meer recensies van nathaliesikkema