Hertaling van een klassieker

nicolet1968 01 maart 2020
Een klassieker uitgebracht als hertaling door Gijsbert van Es. Ik had het boek nog nooit gelezen en toen ik deze hertaling tegenkwam vond ik dat het er maar eens van moest komen. Deze aangepaste versie maakt deze klassieker toegankelijk voor een breder publiek.
Multatuli, alias Eduard Douwes Dekker, komt in Indonesië terecht waar hij in 1856 wordt benoemd tot assistent- resident in Lebak. Hier komt hij in aanraking met de misstanden waar de bevolking aan werd blootgesteld. Omdat hij deze misstanden niet wil verdoezelen maar wil aanpakken wordt hij al na 2,5 maand uit zijn ambt ontslagen. Samen met zijn vrouw en zoontje breken er moeilijke tijden aan.
Een interessant boek over de misstanden in het koloniale beleid van Nederlanden. Maar daarnaast leest het boek ook als een roman over de belevenissen van het gezin van Max Havelaar, en laat het een aantal verhalen van onderdrukte personen zien.
Wat mij betreft een boek dat iedereen met enige belangstelling voor geschiedenis zou moeten lezen. Wees niet bang voor het woord klassieker, iedereen kan dit boek prima volgen.

Meer recensies van nicolet1968