Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers

Nreniers 13 maart 2020
Fionn is amper een halfjaar stormwachter van het eiland Arranmore wanneer hij het eiland moet beschermen tegen een groot gevaar. Een heel leger zielensluipers is toegekomen en ze hebben maar 1 doel: de kwaadaardige tovenares Morrigan terugbrengen zodat zij het eiland kan overnemen. Tot overmaat van ramp krijg Fionn maar geen contact met zijn magie en gaat het steeds slechter met zijn opa. Gaat hij Arranmore kunnen beschermen tegen de ondergang?
Catherine Doyle is een Engelstalige schrijfster. Een leuk weetje: het boek speelt zich af op Arranmore, het eiland waar haar grootouders opgroeiden. Stormwachter, de verdwenen zeekrijgers is deel 2 in haar Stormwachter-serie.
Dit tweede deel is meteen serieuzer dan het eerste. Er is nu een dringend gevaar en de personages krijgen hiernaast ook met persoonlijke uitdagingen te maken. Ze krijgen allemaal meer diepgang. Het is natuurlijk heel fijn om je personages op die manier te leren kennen. Mijn favoriete personage? Fionn’s opa. Naar mijn mening is hij het grappigste en de mooiste quotes uit het boek komen van hem.
‘De tijd is wreed hier.’ Zei Fionn verbitterd.
‘Deze kaars is en onmogelijk, onvolmaakt geschenk geweest. En zo moeten we hem ook bekijken.’
Fionn ging zitten en drukte zijn vuisten tegen zijn ogen. ‘Waarom moeten we niet gewoon boos zijn? Dat geeft toch veel meer voldoening? ‘
‘Dankbaarheid voor wat ons geschonken is, is tegengif voor het verdriet dat we voelen als we het terug moeten geven?. ‘ Zijn opa haalde de brander tevoorschijn en zette hem aan. ‘Denk je niet dat dat een geweldige koelkastmagneet zou zijn? ‘
In tegenstelling tot het eerste boek was deel soms een beetje langdradig. Het is een middendeel en dat merk je wel. Het is een bepaalde spanning aan het opbouwen voor deel 3. We krijgen wel wat meer achtergrondinformatie en een nieuw hoofdpersonage Sam. Maar voor mij heeft dit deel me vooral benieuwd gemaakt naar het volgende.
Ik vond het wel weer gewoon een leuk, ontspannend boek en ik ben helemaal in de ban van de eilandmagie. Op naar deel 3!

Meer recensies van Nreniers