Tienertijd herleven

Omaian 28 maart 2024
Elke generatie jonge meiden heeft zijn eigen jongensband en in die jongensband haar favoriet. De band in mijn tijd was The Beatles en mijn favoriete Beatle was George Harrison. Het leek mij altijd een lieve, verlegen, aardige jongen. Uit dit boek blijkt dat hij dat in zeker opzicht ook wel was, maar hij had ook een andere kant die behoorlijk onaardig was. Hij zelf verklaarde dit door te wijzen naar zijn "dubbele" sterrenbeeld Vissen. Die niet zo aardig kant was wel teleurstellend. Maar oud en wijs geworden ook weer niet zo verwonderlijk. Als je jarenlang de lieve, leuke jongen uit Liverpool hebt gespeeld, krijg je daar wel eens genoeg van.
Het boek bevat veel informatie en vooral bij de eerste 250-300 bladzijden kon ik daarmee mijn eigen tienertijd herleven. Dat was leuk. Daarna werd het meer een opsomming van feiten. Feiten die volgens de referenties achterin vaak gehaald werden uit de eerder door Norman geschreven boeken, b.v. over John Lennon en Paul McCartney. Een gevalletje Wij van WC-eend citeren WC-eend. Daardoor weet je ook niet zeker of deze informatie wel betrouwbaar is. Maar veel is ook wel te verifiëren, zoals hoe George ondanks waarschuwingen van anderen zich laat bedonderen door verschillende managers. Koppig en eigenwijs!
Graag had ik ook meer fotomateriaal in het boek gezien.
Verder kun je bij YouTube gewaar worden dat veel zaken al eerder aan de orde zijn geweest, b.v. de driehoek George, Eric Clapton en Patty Boyd. Zo kun je een boek schrijven zonder een eigen interview.

Enfin, al met al is het toch veel informatie bij elkaar, maar het drukte wel mijn waardering. Niet meer dan 3 sterren.

Meer recensies van Omaian