Recensie STIEF!

OumaimaFal 13 januari 2020
Kiki is een vijftienjarige meisje die woont met haar moeder, Sigrid. Haar ouders zijn twee jaar geleden gescheiden en haar moeder is er nog steeds niet overheen, daarom doet Kiki alles om haar moeder blij te maken. Haar vader heeft al een nieuwe vriendin en een kind. Als Sigrid een nieuwe vriend krijgt genaamd Johan, dan is het al snel weer gezellig thuis. Johan verwent Kiki en haar moeder erg veel met cadeau's. Johan zegt dat hij in auto's handelt maar als Kiki per toeval erachter komt dat hij de waarheid niet spreekt,
dan verloopt alles anders. Net toen alles zo goed ging, net toen haar moeder zo gelukkig was. Wat moet ze nu met deze informatie....

''Ik ren, ik ren, ik ren ik hoor hem nog steeds mijn naam
roepen. ik ben te lang stil blijven staan aan de duinrand en nu is hij dichterbij gekomen. Ik kan geen kant meer op." Dit is een zin die me erg is bijgebleven en die me ook erg aantrok.

Het boek Stief is geschreven door Marion Pauw. Het genre van dit boek is een novelle en young adult, ook is het boek uitgegeven door de uitgeverij Kluitman.
Het boek begint met een spannend en zeer zeker pakkend hoofdstuk waardoor je steeds verder wilt lezen.In het boek zie je goed hoe Kiki vaak tussen twee vuren zit. Haar vader wilt dat ze regelmatig langskomt zodat ze zijn pasgeboren kind leert kennen, maar al snel voelt Kiki zich dan schuldig tegenover haar moeder. Haar moeder werkt lange dagen in een bloemenwinkel en is nog vaak verbitterd en verdrietig over de scheiding. Kiki is een opgroeiende tiener die ook druk bezig is met zichzelf. Haar eerste liefde is Tobias, de populaire en knappe jongen van school. Kiki doet erg haar best om cool over te komen zodat zij op die manier zijn aandacht kan trekken. Als dan de moeder van Kiki, Sigrid, een nieuwe vriend krijgt ziet Kiki het leven veel positiever in.

Marion Pauw laat in het boek meerdere thema's zien, zoals de gevolgen van een scheiding en onzekerheden van een puber. Ook zijn de thema's goed verwoord en goed te volgen. In een novelle is het moeilijk om diepgang te creƫren, maar het lukt de auteur prima om de personages genoeg inhoud mee te geven. De dingen waar Kiki mee te maken heeft gehad, de scheiding en onzekerheden, zullen zorgen voor veel medeleven en zelfs herkenning voor de bijbehorende doelgroep. In het boek zitten er herkenbare thema's in voor de lezers, daardoor kunnen zij zich goed inleven op de personages. Dat is iets wat dit boek zo bijzonder maakt, want "Stief" haalt de kracht uit de verschillende thema's maar ook uit de vergelijkende gebeurtenissen die erin zitten. Het boek "Stief" laat de essentie van die thema's goed zien, waardoor het makkelijk doordringt tot de lezer.