praktisch doe-boek om werk-competenties te verbeteren

petra4954 11 maart 2024
“Competent”, heet het nieuwe boek van organisatie-adviseur en coach/trainer Edger Gubbels, met als ondertitel: “doeboek met 53 handige competentie-ontwikkelkaarten”.
Het is ook echt een doeboek, geen boek om van kaft tot kaft te lezen maar om door te bladeren en te blijven hangen bij de hoofdstukken die je het meest aanspreken en daarmee aan het werk te gaan.
Gubbels bespreekt 53 competenties, die je in een werksituatie kunt gebruiken. En hoe beter je die competenties beheerst hoe meer werkplezier. Bij competenties denk je snel aan voor de hand liggende begrippen als “samenwerken” of “zelfzorg”. In dit boek gaat het ook over minder voor de hand liggende competenties zoals bv “durf, energie, luistervermogen, loyaliteit”. Iedere competentie wordt besproken, er wordt uitgelegd wat het gewenste gedrag is, waaruit eventuele interne en externe belemmeringen kunnen bestaan en met name: tips en hoe te werken aan het verder ontwikkelen van deze competentie.
Het boek is uitermate praktisch, er wordt niet ingegaan op complexe psychologische factoren, en het boek richt zich op competenties in een werkomgeving. In die zin is het meer een managementboek dan een boek voor persoonlijke groei. Het taalgebruik is concreet en direct, geen vage managementtaal. Oefenen is het sleutelwoord met veel tips hoe dat stapsgewijs aan te pakken bij de verschillende competenties.
Ik kan het boek gebruiken als docent/begeleider in het volwassenonderwijs, maar het leent zich ook goed om je eigen werkcompetenties te onderzoeken. Een aanrader!