Heel goed geschreven, maar helaas wat ongeloofwaardig.

Piet Hendriks 05 juni 2019
Prima leesvoer, maar toch echt geen 5 sterren voor mij. Het boek heeft alle ingrediënten van een spannende thriller. Opbouw, plotwendingen, spanning en een ontknoping die je niet aan ziet komen. Zeer sterk vind ik de karakterbeschrijvingen van de hoofdpersonen, waardoor je als het ware meegezogen wordt in het verhaal. De schrijfstijl is wat mij betreft dan ook prima, en daar zou ik 5 sterren voor kunnen geven, maar helaas stoorde ik mij aan bepaalde handigheidjes die Minier gebruikt om de spanning op te voeren.
In een spannend boek moeten mensen af en toe in gevaarlijke situaties terecht komen en moet de plot zo lang mogelijk onduidelijk zijn zodat je blijft lezen uit nieuwsgierigheid naar de afloop . Helaas gaat dat vaak ten koste van de geloofwaardigheid, zo ook hier.
De hoofdpersonen Servaz en Ziegler, toch slimme rechercheurs in het boek, vertonen hierbij wel haast suïcidale neigingen. Een opsomming zou te veel van het boek verraden, maar om een punt te noemen; welk weldenkend mens gaat alleen en ongewapend een moordverdachte opzoeken om hem te confronteren met zijn verdenkingen en daarbij te vermelden dat hij nog niemand iets vertelt heeft. Komt mij niet erg scherpzinnig over. Ook de rol van seriemoordenaar Hirtman is volgens mij meer bedoelt om de spanning op te voeren dan om de verhaallijn te verbeteren. Toch jammer, want Minier kan schrijven, dat is duidelijk.
Stoor je je niet te veel aan de ongeloofwaardigheid dan is dit boek een absolute aanrader. Liefhebbers van Jo Nesbo zullen zich waarschijnlijk ook prima vermaken met Miniers boeken. Voor mij dus 4 sterren.

Meer recensies van Piet Hendriks