Opstand

Pim Jansen 22 april 2020
Het eerste wat opvalt aan deze roman het bijzondere onderwerp. De strijd tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden is een conflict waar ik zelf niet heel bekend mee was. De twee verhaallijnen spelen af in Utrecht en Brussel, waardoor beide partijen goed worden belicht. Voor de lezer is het al gauw duidelijk dat er in dit conflict geen uitgesproken slechterik is, maar dat de opstand aan beide partijen genoeg slachtoffers eist.

Het boek geeft een mooi verhaal en een geschiedenisles. Het verhaal is op een toegankelijke manier geschreven. In het begin moest ik erg wennen aan de schrijfstijl van Michelle Visser, maar na twee hoofdstukken was ik helemaal verslingerd aan het boek. Beide kanten van het verhaal komen aan bod en het verhaal van de soldaat Gijs geeft net iets meer historische diepgang. Een klein minpuntje vond ik de stereotypen tweeling. In meerdere verhalen passeren tweelingen de revue en zijn vaak elkaars tegenpolen. In dit verhaal is het niet anders. De zussen lijken wel karikaturen waardoor het voor de lezer moeilijk is te identificeren met de hoofdpersonen.

Al met al is dit een mooie historische romen, die ik zeker aanraad om te lezen. Een goed verhaal en tegelijkertijd breidt de lezer zijn kennis over de vaderlandse geschiedenis.