En 'nachts, de angsten als vlammen om haar bed.

Pioen 02 augustus 2020
De kaalvreter, een dier dat in de bijbel voorkomt. Het is het citaat uit Joél 6 waar het boek mee begint.
Het boek vertelt het fictieve verhaal van Leie, een jong joods meisje. Ze wordt in de oorlog ondergebracht bij een onderduik gezin en blijft ook na de oorlog onderdeel van dit gezin.
Ze treft liefdevolle pleegouders en broers. Toch lijkt het thema van dit boek loyaliteit en familiesystemen.
Leie krijgt nogal een schok als ze hoort dat haar ouders niet haar echte ouders zijn en ze heeft een lastige tijd daarna. Het ‘wachten’ zit haar in het bloed. Later lijkt het allemaal op ‘zn pootjes terecht te komen als ze trouwt met Dirk. Ze is gelukkig, tot haar stiefmoeder sterft en ze een ontdekking doet. Dit zet haar leven en dat van haar gezin op de kop. Ieder doet op zijn manier z’n best om Leie te helpen, maar ze lijkt onbereikbaar. Dat er zich van alles in de onbeweeglijke vrouw afspeelt, maakt het boek beklemmend. De verhalen over de omgeving en de belevenissen van haar zonen maken het verhaal luchtiger.
Het boek vertelt het heden en verleden van Leie vanuit 4 perspectieven. Haar eigen, met zeer weinig woorden, vanuit haar man en haar beide zonen.
Dit boek is het debuut van Machteld Siegmann, een zeer knap debuut dat je uitleest en dan een poos stil laat zitten na te denken. Eigenlijk zou ik opnieuw willen beginnen, om het nogmaals tot me te nemen.

Pioen augustus2020

Meer recensies van Pioen